Obiekt

Tytuł: "Dzieci ze środowisk marginesu społecznego w szkole"

Liczba stron:

12

Współtwórca:

Jolanta Grotowska-Leder (Instytut Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego) ; Katarzyna Front-Dziurkowska (Uniwersytet Śląski w Katowicach) ; Marta Petelewicz (Instytut Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego) ; Andrzej Kacprzak (Instytut Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego) ; Wiktor Wolman (Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie) ; Kamil Kruszyński (Uniwersytet Łódzki) ; Iwona Kudlińska (Instytut Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego) ; Jerzy Bielecki (Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej) ; Marcjanna Nóżka (Instytut Socjologii Uniwersytetu Jagiellońskiego) ; Paulina Bunio-Mroczek (Instytut Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego) ; Grażyna Mikołajczyk-Lerman (Instytut Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego) ; Katarzyna Walęcka-Matyja (Instytut Psychologii Uniwersytetu Łódzkiego) ; Agnieszka Golczyńska-Grondas (Instytut Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego) ; Marta Zahorska (Instytut Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego) ; Monika Sas (Instytut Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego) ; Katarzyna Błażejewska (Instytut Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego)

Abstrakt:

Zadaniem szkoły, zwłaszcza na poziomie nauki obowiązkowej, jest umożliwienie wszystkim dzieciom opanowanie podstaw wiedzy i umiejętności, jakie zawierają programy szkolne. Nie jest to zadanie łatwe ze względu na różnice, które dzielą dzieci wychowywane w różnych warunkach społecznych. Najwięcej trudności w szkołach mają uczniowie wywodzący się z rodzin, których funkcjonowanie jest zaburzone przemocą, chorobami, alkoholizmem itp. Najbardziej tragiczne efekty zjawiska te wywołują w połączeniu z biedą. Opieka i pomoc w szkole dzieciom z rodzin o zaburzonej strukturze i zachowaniach jest niesłychanie trudna. W ramach tekstu autorka - obok przeglądu literatury przedmiotu - omawia wyniki badań, które przeprowadziła wspólnie z grupą studentów na terenie Warszawy i jej obrzeżach. Na podstawie zebranego materiału empirycznego przeprowadzona została analiza systemu działań mających na celu wspomaganie uczniów rekrutujących się z tzw. trudnych środowisk.

Spis treści:

zawiera: 1. Wprowadzenie; 2. Unia Europejska wobec biedy dzieci i jakości ich życia; 3. Bieda wśród dzieci w gminach województwa łódzkiego o różnym poziomie warunków życia (w roku 2009); 3. "Dobro dziecka" a "dobro rodziny" - koncepcje obecne w dyskursie nad problemem zaniedbywania dzieci; 4. Kategoria "zaniedbania" w kontekście teorii i wyników badań nad zjawiskiem dzieci ulicy; 5. Wcześnie wykluczeni. Dzieci w rodzinach klientów pomocy społecznej; 6. Dzieci osób skazanych na karę pozbawienia wolności. Przegląd badań i analiz problematyki; 7. Satysfakcja z życia i samoocena uczniów mieszkających w łódzkich enklawach dziecięcej biedy; 8. Sytuacja dzieci niepełnosprawnych w świetle praw dziecka; 9. Zniewolone dzieciństwo - czym skorupka za młodu nasiąknie; 10. Dzieci ze środowisk marginesu społecznego w szkole; 11. Rola poradnictwa zawodowego w działaniach prewencyjnych i przeciwdziałaniu powstawania zjawiska zaniedbania; 12. Założenia ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej; 13. Opieka nad dzieckiem niepełnosprawnym w rodzinie zastępczej oraz formy wspierania rodzin zastępczych z dziećmi niepełnosprawnymi w Łodzi; 14. System pomocy dziecku i rodzinie. Instytucjonalne formy wsparcia - na przykładzie miasta Częstochowy; 15. Rodzinne determinanty ekskluzji społecznej Dorosłych Dzieci Alkoholików; 16. Dzieciństwo w placówkach opieki całkowitej - czynniki ryzyka transmisją biedy i problemów społecznych

Wydawca:

Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego

Miejsce wydania:

Łódź

Identyfikator:

oai:archiwum.edu.pl:449088

Sygnatura:

BN 1.675.566

ISBN/ISSN:

978-83-7525-792-2

Język:

polski

Link do katalogu biblioteki:

kliknij tutaj, żeby przejść

Jest częścią:

Bieda dzieci, zaniedbanie, wykluczenie społeczne

Archiwum:

Uniwersytet Łódzki

Miejsce w archiwum:

Biblioteka Wydziału Ekonomiczno-Socjologicznego Uniwersytetu Łódzkiego

Dodatkowe informacje :

Biblioteka Wydziału Ekonomiczno-Socjologicznego Uniwersytetu Łódzkiego; ul. Rewolucji 1905 r. nr 37/39; bud. E; 91-214 Łódź

Format obiektu cyfrowego:

text/xml

Informacje o badaniu:

"Podstawą opracowania są badania, jakie w 2010/2011 autorka prowadziła z grupą studentów Instytutu Socjologii UW. Odwiedzono sześć szkół w Warszawie i jej okolicach: trzy podstawówki i trzy gimnazja. Studenci obserwowali zachowanie uczniów wybranych klas podczas lekcji i na przerwie, prowadzili wywiady z wychowawcami i pedagogami szkolnymi. Z zebranego materiału wybrano jedynie dwa przypadki „trudnych” uczniów z dwu szkół podstawowych (jednej z pogranicza Warszawy, drugiej - w jednej z dzielnic Warszawy), by na ich przykładzie zobrazować system działań, jakie szkoła podejmuje, by problem rozwiązać."

Kolekcje, do których przypisany jest obiekt:

Data ostatniej modyfikacji:

26 wrz 2018

Data dodania obiektu:

26 wrz 2018

Liczba wyświetleń treści obiektu:

$number.toString().replaceAll("[0-9](?=(?:[0-9]{3})+(?![0-9]))", "$0 ")

Wszystkie dostępne wersje tego obiektu:

https://archiwum.edu.pl/publication/541617

Wyświetl opis w formacie RDF:

RDF

Wyświetl opis w formacie OAI-PMH:

OAI-PMH

Obiekty Podobne

×

Cytowanie

Styl cytowania:

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji