Struktura obiektu
Tytuł:

"Dzieci ze środowisk marginesu społecznego w szkole"

Liczba stron:

12

Twórca:

Marta Zahorska (Instytut Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego)

Współtwórca:

Jolanta Grotowska-Leder (Instytut Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego) ; Katarzyna Front-Dziurkowska (Uniwersytet Śląski w Katowicach) ; Marta Petelewicz (Instytut Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego) ; Andrzej Kacprzak (Instytut Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego) ; Wiktor Wolman (Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie) ; Kamil Kruszyński (Uniwersytet Łódzki) ; Iwona Kudlińska (Instytut Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego) ; Jerzy Bielecki (Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej) ; Marcjanna Nóżka (Instytut Socjologii Uniwersytetu Jagiellońskiego) ; Paulina Bunio-Mroczek (Instytut Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego) ; Grażyna Mikołajczyk-Lerman (Instytut Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego) ; Katarzyna Walęcka-Matyja (Instytut Psychologii Uniwersytetu Łódzkiego) ; Agnieszka Golczyńska-Grondas (Instytut Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego) ; Marta Zahorska (Instytut Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego) ; Monika Sas (Instytut Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego) ; Katarzyna Błażejewska (Instytut Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego)

Temat i słowa kluczowe:

dzieci ; ubóstwo ; bieda ; dzieciństwo ; wykluczenie społeczne ; szkoła ; uczniowie

Zakres przestrzenny:

Polska

Zakres czasowy:

2010-2011

Dziedzina, dyscyplina, subdyscyplina:

dziedzina nauk społecznych ; socjologia

Problemy badawcze:

czy szkoły wypracowują jakieś strategie pomocy dzieciom wychowywanym w trudnych warunkach? Jakie są ich relacje z wychowawcą i innymi nauczycielami?; jaką pozycję dzieci te zajmują wśród rówieśników?; czy współpraca z instytucjami zewnętrznymi (zobowiązanymi do wspomagania jej w trudnych sytuacjach) jest satysfakcjonująca, z punktu widzenia szkoły, jak i tych instytucji, a także skuteczna z punktu widzenia interesów dziecka?; jakie działania pomocowe podejmuje szkoła na rzecz uczniów wychowujących się w trudnych warunkach?

Kategorie społeczne, których dotyczy dokument:

uczniowie szkół podstawowych i gminazjalnych ; dzieci ; dzieci z rodzin ubogich

Obszary tematyczne:

meta dziedzina

Pozostałe tagi:

Książka prezentuje wyniki konferencji "Zaniedbane dzieciństwo II", drugiej edycji międzynarodowego cyklu konferencyjnego "Neglected Childhood/Investing in Children", którego organizatorem jest Katedra Socjologii Stosowanej i Pracy Socjalnej Uniwersytetu Łódzkiego

Abstrakt:

Zadaniem szkoły, zwłaszcza na poziomie nauki obowiązkowej, jest umożliwienie wszystkim dzieciom opanowanie podstaw wiedzy i umiejętności, jakie zawierają programy szkolne. Nie jest to zadanie łatwe ze względu na różnice, które dzielą dzieci wychowywane w różnych warunkach społecznych. Najwięcej trudności w szkołach mają uczniowie wywodzący się z rodzin, których funkcjonowanie jest zaburzone przemocą, chorobami, alkoholizmem itp. Najbardziej tragiczne efekty zjawiska te wywołują w połączeniu z biedą. Opieka i pomoc w szkole dzieciom z rodzin o zaburzonej strukturze i zachowaniach jest niesłychanie trudna. W ramach tekstu autorka - obok przeglądu literatury przedmiotu - omawia wyniki badań, które przeprowadziła wspólnie z grupą studentów na terenie Warszawy i jej obrzeżach. Na podstawie zebranego materiału empirycznego przeprowadzona została analiza systemu działań mających na celu wspomaganie uczniów rekrutujących się z tzw. trudnych środowisk.

Spis treści:

zawiera: 1. Wprowadzenie; 2. Unia Europejska wobec biedy dzieci i jakości ich życia; 3. Bieda wśród dzieci w gminach województwa łódzkiego o różnym poziomie warunków życia (w roku 2009); 3. "Dobro dziecka" a "dobro rodziny" - koncepcje obecne w dyskursie nad problemem zaniedbywania dzieci; 4. Kategoria "zaniedbania" w kontekście teorii i wyników badań nad zjawiskiem dzieci ulicy; 5. Wcześnie wykluczeni. Dzieci w rodzinach klientów pomocy społecznej; 6. Dzieci osób skazanych na karę pozbawienia wolności. Przegląd badań i analiz problematyki; 7. Satysfakcja z życia i samoocena uczniów mieszkających w łódzkich enklawach dziecięcej biedy; 8. Sytuacja dzieci niepełnosprawnych w świetle praw dziecka; 9. Zniewolone dzieciństwo - czym skorupka za młodu nasiąknie; 10. Dzieci ze środowisk marginesu społecznego w szkole; 11. Rola poradnictwa zawodowego w działaniach prewencyjnych i przeciwdziałaniu powstawania zjawiska zaniedbania; 12. Założenia ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej; 13. Opieka nad dzieckiem niepełnosprawnym w rodzinie zastępczej oraz formy wspierania rodzin zastępczych z dziećmi niepełnosprawnymi w Łodzi; 14. System pomocy dziecku i rodzinie. Instytucjonalne formy wsparcia - na przykładzie miasta Częstochowy; 15. Rodzinne determinanty ekskluzji społecznej Dorosłych Dzieci Alkoholików; 16. Dzieciństwo w placówkach opieki całkowitej - czynniki ryzyka transmisją biedy i problemów społecznych

Wydawca:

Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego

Miejsce wydania:

Łódź

Typ obiektu:

książka

Sygnatura:

BN 1.675.566

ISBN/ISSN:

978-83-7525-792-2

Język:

polski

Link do katalogu biblioteki:

kliknij tutaj, żeby przejść

Jest częścią:

Bieda dzieci, zaniedbanie, wykluczenie społeczne

Data wydania:

2012

Archiwum:

Uniwersytet Łódzki

Miejsce w archiwum:

Biblioteka Wydziału Ekonomiczno-Socjologicznego Uniwersytetu Łódzkiego

Dodatkowe informacje :

Biblioteka Wydziału Ekonomiczno-Socjologicznego Uniwersytetu Łódzkiego; ul. Rewolucji 1905 r. nr 37/39; bud. E; 91-214 Łódź

Format obiektu cyfrowego:

text/xml

Informacje o badaniu:

"Podstawą opracowania są badania, jakie w 2010/2011 autorka prowadziła z grupą studentów Instytutu Socjologii UW. Odwiedzono sześć szkół w Warszawie i jej okolicach: trzy podstawówki i trzy gimnazja. Studenci obserwowali zachowanie uczniów wybranych klas podczas lekcji i na przerwie, prowadzili wywiady z wychowawcami i pedagogami szkolnymi. Z zebranego materiału wybrano jedynie dwa przypadki „trudnych” uczniów z dwu szkół podstawowych (jednej z pogranicza Warszawy, drugiej - w jednej z dzielnic Warszawy), by na ich przykładzie zobrazować system działań, jakie szkoła podejmuje, by problem rozwiązać."


Zewnętrzna treść

Treść tej publikacji znajduje się poza biblioteką cyfrową.

Kliknij link poniżej, aby wyświetlić treść.

https://alpha.bn.org.pl/search~S5*pol?/c1.675.566/c1+675+566/-3%2C-1%2C0%2CB/frameset&FF=c1+675+566&1%2C1%2C
×

Cytowanie

Styl cytowania: