Struktura obiektu
Tytuł:

"Satysfakcja z życia i samoocena uczniów mieszkających w łódzkich enklawach dziecięcej biedy"

Liczba stron:

10

Twórca:

Marta Petelewicz (Instytut Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego)

Współtwórca:

Jolanta Grotowska-Leder (Instytut Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego) ; Katarzyna Front-Dziurkowska (Uniwersytet Śląski w Katowicach) ; Marta Petelewicz (Instytut Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego) ; Andrzej Kacprzak (Instytut Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego) ; Wiktor Wolman (Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie) ; Kamil Kruszyński (Uniwersytet Łódzki) ; Iwona Kudlińska (Instytut Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego) ; Jerzy Bielecki (Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej) ; Marcjanna Nóżka (Instytut Socjologii Uniwersytetu Jagiellońskiego) ; Paulina Bunio-Mroczek (Instytut Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego) ; Grażyna Mikołajczyk-Lerman (Instytut Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego) ; Katarzyna Walęcka-Matyja (Instytut Psychologii Uniwersytetu Łódzkiego) ; Agnieszka Golczyńska-Grondas (Instytut Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego) ; Marta Zahorska (Instytut Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego) ; Monika Sas (Instytut Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego) ; Katarzyna Błażejewska (Instytut Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego)

Temat i słowa kluczowe:

dzieci ; ubóstwo ; bieda ; dzieciństwo ; wykluczenie społeczne ; enklawy biedy ; jakość życia dzieci ; samoocena ; szkoła

Zakres przestrzenny:

Polska

Zakres czasowy:

2008-2010

Dziedzina, dyscyplina, subdyscyplina:

dziedzina nauk społecznych ; socjologia

Problemy badawcze:

jak kształtuje się subiektywna ocena dobrostanu psychicznego wśród uczniów klas szóstych szkół gimnazjalnych w zależności od miejsca zamieszkania?; jakie czynniki środowiskowe (np. sytuacja materialna rodzin, status w grupie rówieśniczej) i biologiczne (np. płeć) mają wpływ na poziom zadowolenia z życia uczniów?

Kategorie społeczne, których dotyczy dokument:

uczniowie klas szóstych szkół gimnazjalnych

Pozostałe tagi:

Książka prezentuje wyniki konferencji "Zaniedbane dzieciństwo II", drugiej edycji międzynarodowego cyklu konferencyjnego "Neglected Childhood/Investing in Children", którego organizatorem jest Katedra Socjologii Stosowanej i Pracy Socjalnej Uniwersytetu Łódzkiego

Abstrakt:

Samoocena, poczucie własnej wartości, w okresie adolescencji, są kruchymi, podatnymi na zmiany konstruktami. Nie ulega jednak wątpliwości, iż mają przemożny wpływ na codzienne funkcjonowanie jednostki – jej aktualny dobrostan, wpływają również na rozwiązanie zadań rozwojowych tego etapu życia i możliwość ukształtowania się zintegrowanej tożsamości. Artykuł koncentruje się na dwóch bardzo ważnych elementach dobrostanu psychicznego jednostki: poczuciu satysfakcji z życia i samoocenie. W pierwszej części omówione zostały zagadnienia związane ze specyfiką etapu życia, w którym znajdują się respondenci, ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania się samooceny dziecka. Następnie pokrótce omówiona została technika badawcza, dobór próby oraz specyfika projektu WZLOT, w ramach którego realizowane było badanie. W dalszej części przedstawione zostały wyniki badań empirycznych dotyczące poczucia satysfakcji z życia i samooceny dzieci mieszkających w enklawach dziecięcej biedy w Łodzi.

Spis treści:

zawiera: 1. Wprowadzenie; 2. Unia Europejska wobec biedy dzieci i jakości ich życia; 3. Bieda wśród dzieci w gminach województwa łódzkiego o różnym poziomie warunków życia (w roku 2009); 3. "Dobro dziecka" a "dobro rodziny" - koncepcje obecne w dyskursie nad problemem zaniedbywania dzieci; 4. Kategoria "zaniedbania" w kontekście teorii i wyników badań nad zjawiskiem dzieci ulicy; 5. Wcześnie wykluczeni. Dzieci w rodzinach klientów pomocy społecznej; 6. Dzieci osób skazanych na karę pozbawienia wolności. Przegląd badań i analiz problematyki; 7. Satysfakcja z życia i samoocena uczniów mieszkających w łódzkich enklawach dziecięcej biedy; 8. Sytuacja dzieci niepełnosprawnych w świetle praw dziecka; 9. Zniewolone dzieciństwo - czym skorupka za młodu nasiąknie; 10. Dzieci ze środowisk marginesu społecznego w szkole; 11. Rola poradnictwa zawodowego w działaniach prewencyjnych i przeciwdziałaniu powstawania zjawiska zaniedbania; 12. Założenia ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej; 13. Opieka nad dzieckiem niepełnosprawnym w rodzinie zastępczej oraz formy wspierania rodzin zastępczych z dziećmi niepełnosprawnymi w Łodzi; 14. System pomocy dziecku i rodzinie. Instytucjonalne formy wsparcia - na przykładzie miasta Częstochowy; 15. Rodzinne determinanty ekskluzji społecznej Dorosłych Dzieci Alkoholików; 16. Dzieciństwo w placówkach opieki całkowitej - czynniki ryzyka transmisją biedy i problemów społecznych

Wydawca:

Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego

Miejsce wydania:

Łódź

Typ obiektu:

książka

Sygnatura:

BN 1.675.566

ISBN/ISSN:

978-83-7525-792-2

Język:

polski

Tytuł następny:

Dzieci ze środowisk marginesu społecznego w szkole

Tytuł poprzedni:

Dzieci osób skazanych na karę pozbawienia wolności. Przegląd badań i analiz problematyki

Link do katalogu biblioteki:

kliknij tutaj, żeby przejść

Jest częścią:

Bieda dzieci, zaniedbanie, wykluczenie społeczne

Data wydania:

2012

Archiwum:

Uniwersytet Łódzki

Miejsce w archiwum:

Biblioteka Wydziału Ekonomiczno-Socjologicznego Uniwersytetu Łódzkiego

Dodatkowe informacje :

Biblioteka Wydziału Ekonomiczno-Socjologicznego Uniwersytetu Łódzkiego; ul. Rewolucji 1905 r. nr 37/39; bud. E; 91-214 Łódź

Format obiektu cyfrowego:

text/xml

Informacje o badaniu:

Samoocena, poczucie własnej wartości, w okresie adolescencji, są kruchymi, podatnymi na zmiany konstruktami. Nie ulega jednak wątpliwości, iż mają przemożny wpływ na codzienne funkcjonowanie jednostki – jej aktualny dobrostan, wpływają również na rozwiązanie zadań rozwojowych tego etapu życia i możliwość ukształtowania się zintegrowanej tożsamości. Artykuł koncentruje się na dwóch bardzo ważnych elementach dobrostanu psychicznego jednostki: poczuciu satysfakcji z życia i samoocenie. W pierwszej części omówione zostały zagadnienia związane ze specyfiką etapu życia, w którym znajdują się respondenci, ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania się samooceny dziecka. Następnie pokrótce omówiona została technika badawcza, dobór próby oraz specyfika projektu WZLOT, w ramach którego realizowane było badanie. W dalszej części przedstawione zostały wyniki badań empirycznych dotyczące poczucia satysfakcji z życia i samooceny dzieci mieszkających w enklawach dziecięcej biedy w Łodzi.


Zewnętrzna treść

Treść tej publikacji znajduje się poza biblioteką cyfrową.

Kliknij link poniżej, aby wyświetlić treść.

https://alpha.bn.org.pl/search~S5*pol?/c2.816.080+A/c2+816+080+a/-3%2C-1%2C0%2CB/frameset&FF=c2+816+080+a&1%2C1%2C
×

Cytowanie

Styl cytowania: