Obiekt

Tytuł: "Bieda dzieci, zaniedbanie, wykluczenie społeczne"

Liczba stron:

233

Współtwórca:

Jolanta Grotowska-Leder (Instytut Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego) ; Kamil Kruszyński (Uniwersytet Łódzki) ; Iwona Kudlińska (Instytut Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego) ; Marcjanna Nóżka (Instytut Socjologii Uniwersytetu Jagiellońskiego) ; Paulina Bunio-Mroczek (Instytut Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego) ; Andrzej Kacprzak (Instytut Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego) ; Marta Petelewicz (Instytut Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego) ; Grażyna Mikołajczyk-Lerman (Instytut Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego) ; Wiktor Wolman (Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie) ; Marta Zahorska (Instytut Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego) ; Jerzy Bielecki (Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej) ; Monika Sas (Instytut Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego) ; Katarzyna Błażejewska (Instytut Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego) ; Katarzyna Front-Dziurkowska (Uniwersytet Śląski w Katowicach) ; Katarzyna Walęcka-Matyja (Instytut Psychologii Uniwersytetu Łódzkiego) ; Agnieszka Golczyńska-Grondas (Instytut Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego)

Abstrakt:

Książka ta wyrasta z wieloletnich zainteresowań naukowych pracowników Katedry Socjologii Szczegółowej i Pracy Socjalnej Uniwersytetu Łódzkiego, utworzonej w roku 2008. Punktem wyjścia badań realizowanych na początku lat 90. przez pracowników dzisiejszej KSSiPS były przemiany w strukturze społecznej po restytucji kapitalizmu w Polsce w roku 1989. Sformułowano wówczas tezę o infantylizacji biedy w dużym badanym mieście, w świetle której stopa biedy wśród dzieci jest większa niż wśród dorosłych a równocześnie dzieci są nadreprezentowane wśród ludności biednej w stosunku do udziału dzieci wśród ludności ogółem. Książka koncentruje się na obecnych w Polsce problemach marginalizacji dzieci w najważniejszych wymiarach życia społecznego, zwracając równocześnie uwagę na szczególne kategorie zaniedbywanych dzieci i młodzieży.

Spis treści:

zawiera: 1. Wprowadzenie; 2. Unia Europejska wobec biedy dzieci i jakości ich życia; 3. Bieda wśród dzieci w gminach województwa łódzkiego o różnym poziomie warunków życia (w roku 2009); 3. "Dobro dziecka" a "dobro rodziny" - koncepcje obecne w dyskursie nad problemem zaniedbywania dzieci; 4. Kategoria "zaniedbania" w kontekście teorii i wyników badań nad zjawiskiem dzieci ulicy; 5. Wcześnie wykluczeni. Dzieci w rodzinach klientów pomocy społecznej; 6. Dzieci osób skazanych na karę pozbawienia wolności. Przegląd badań i analiz problematyki; 7. Satysfakcja z życia i samoocena uczniów mieszkających w łódzkich enklawach dziecięcej biedy; 8. Sytuacja dzieci niepełnosprawnych w świetle praw dziecka; 9. Zniewolone dzieciństwo - czym skorupka za młodu nasiąknie; 10. Dzieci ze środowisk marginesu społecznego w szkole; 11. Rola poradnictwa zawodowego w działaniach prewencyjnych i przeciwdziałaniu powstawania zjawiska zaniedbania; 12. Założenia ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej; 13. Opieka nad dzieckiem niepełnosprawnym w rodzinie zastępczej oraz formy wspierania rodzin zastępczych z dziećmi niepełnosprawnymi w Łodzi; 14. System pomocy dziecku i rodzinie. Instytucjonalne formy wsparcia - na przykładzie miasta Częstochowy; 15. Rodzinne determinanty ekskluzji społecznej Dorosłych Dzieci Alkoholików; 16. Dzieciństwo w placówkach opieki całkowitej - czynniki ryzyka transmisją biedy i problemów społecznych

Wydawca:

Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego

Miejsce wydania:

Łódź

Sygnatura:

BN 1.675.566

ISBN/ISSN:

978-83-7525-792-2

Język:

polski

Link do katalogu biblioteki:

kliknij tutaj, żeby przejść

Jest częścią:

Bieda dzieci, zaniedbanie, wykluczenie społeczne

Archiwum:

Uniwersytet Łódzki

Miejsce w archiwum:

Biblioteka Wydziału Ekonomiczno-Socjologicznego Uniwersytetu Łódzkiego

Dodatkowe informacje :

Biblioteka Wydziału Ekonomiczno-Socjologicznego Uniwersytetu Łódzkiego; ul. Rewolucji 1905 r. nr 37/39; bud. E; 91-214 Łódź

Informacje o badaniu:

Autorzy korzystają zarówno z ilościowych, jak i jakościowych metod badań. Obok analizy literatury przedmiotu oraz danych zastanych (statystyk, dokumentów prawnych, raportów z badań), w badaniach wykorzystane zostały techniki: analizy statystycznej, wywiady biograficzne i wywiady narracyjne, ankiety audytoryjne, obserwacja, wywiady swobodne ze standaryzowaną listą pytań oraz ankiety.

Nazwa wydania Data
×

Cytowanie

Styl cytowania:

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji