Obiekt

Tytuł: "Wcześnie wykluczeni. Dzieci w rodzinach klientów pomocy społecznej"

Liczba stron:

17

Współtwórca:

Jolanta Grotowska-Leder (Instytut Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego) ; Katarzyna Front-Dziurkowska (Uniwersytet Śląski w Katowicach) ; Marta Petelewicz (Instytut Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego) ; Andrzej Kacprzak (Instytut Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego) ; Wiktor Wolman (Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie) ; Kamil Kruszyński (Uniwersytet Łódzki) ; Iwona Kudlińska (Instytut Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego) ; Jerzy Bielecki (Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej) ; Marcjanna Nóżka (Instytut Socjologii Uniwersytetu Jagiellońskiego) ; Paulina Bunio-Mroczek (Instytut Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego) ; Grażyna Mikołajczyk-Lerman (Instytut Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego) ; Katarzyna Walęcka-Matyja (Instytut Psychologii Uniwersytetu Łódzkiego) ; Agnieszka Golczyńska-Grondas (Instytut Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego) ; Marta Zahorska (Instytut Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego) ; Monika Sas (Instytut Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego) ; Katarzyna Błażejewska (Instytut Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego)

Abstrakt:

Większości rodziców zależy na zapewnieniu swoim dzieciom jak najlepszej przyszłości, nie wszyscy jednak dysponują odpowiednimi zasobami, aby móc tego dokonać. Wśród przedstawicieli „klasy średniej” dziecko staje się inwestycją, projektem, na zrealizowanie którego poświęca się wiele czasu, uruchamia znaczne środki finansowe i angażuje ogromne siły. Zupełnie inna postawa wobec rodzicielstwa ujawnia się w badaniach rodzin klientów pomocy społecznej. Doświadczenie wykluczenia społecznego w przypadku dzieci z rodzin biednych jest rzeczywistością już w najwcześniejszej fazie cyklu życia. Dzieci z rodzin biednych i nie-biednych już we wczesnym dzieciństwie zaczyna dzielić przepaść, która później utrwala się i pogłębia. Artykuł opiera się z jednej strony na badaniach prowadzonych wśród nastoletnich rodziców, klientów pomocy społecznej, zamieszkujących łódzkie „enklawy biedy”, z drugiej – na obserwacjach i doświadczeniach zgromadzonych przez autorkę w czasie własnej ciąży i w ciągu pierwszych kilku miesięcy życia dziecka.

Spis treści:

zawiera: 1. Wprowadzenie; 2. Unia Europejska wobec biedy dzieci i jakości ich życia; 3. Bieda wśród dzieci w gminach województwa łódzkiego o różnym poziomie warunków życia (w roku 2009); 3. "Dobro dziecka" a "dobro rodziny" - koncepcje obecne w dyskursie nad problemem zaniedbywania dzieci; 4. Kategoria "zaniedbania" w kontekście teorii i wyników badań nad zjawiskiem dzieci ulicy; 5. Wcześnie wykluczeni. Dzieci w rodzinach klientów pomocy społecznej; 6. Dzieci osób skazanych na karę pozbawienia wolności. Przegląd badań i analiz problematyki; 7. Satysfakcja z życia i samoocena uczniów mieszkających w łódzkich enklawach dziecięcej biedy; 8. Sytuacja dzieci niepełnosprawnych w świetle praw dziecka; 9. Zniewolone dzieciństwo - czym skorupka za młodu nasiąknie; 10. Dzieci ze środowisk marginesu społecznego w szkole; 11. Rola poradnictwa zawodowego w działaniach prewencyjnych i przeciwdziałaniu powstawania zjawiska zaniedbania; 12. Założenia ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej; 13. Opieka nad dzieckiem niepełnosprawnym w rodzinie zastępczej oraz formy wspierania rodzin zastępczych z dziećmi niepełnosprawnymi w Łodzi; 14. System pomocy dziecku i rodzinie. Instytucjonalne formy wsparcia - na przykładzie miasta Częstochowy; 15. Rodzinne determinanty ekskluzji społecznej Dorosłych Dzieci Alkoholików; 16. Dzieciństwo w placówkach opieki całkowitej - czynniki ryzyka transmisją biedy i problemów społecznych

Wydawca:

Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego

Miejsce wydania:

Łódź

Identyfikator:

oai:archiwum.edu.pl:449085

Sygnatura:

BN 1.675.566

ISBN/ISSN:

978-83-7525-792-2

Język:

polski

Link do katalogu biblioteki:

kliknij tutaj, żeby przejść

Jest częścią:

Bieda dzieci, zaniedbanie, wykluczenie społeczne

Archiwum:

Uniwersytet Łódzki

Miejsce w archiwum:

Biblioteka Wydziału Ekonomiczno-Socjologicznego Uniwersytetu Łódzkiego

Dodatkowe informacje :

Biblioteka Wydziału Ekonomiczno-Socjologicznego Uniwersytetu Łódzkiego; ul. Rewolucji 1905 r. nr 37/39; bud. E; 91-214 Łódź

Format obiektu cyfrowego:

text/xml

Informacje o badaniu:

Celem prezentacji jest zobrazowanie dystansu społecznego, jaki dzieli dzieci rodziców reprezentujących „klasę średnią” i dzieci z rodzin mniej uprzywilejowanych już w momencie narodzin oraz w okresie niemowlęctwa. Główną tezą wystąpienia jest, że doświadczenie wykluczenia społecznego w przypadku dzieci z rodzin biednych jest rzeczywistością już w najwcześniejszej fazie cyklu życia, która kształtuje ich przyszłość. Dzieci z rodzin biednych i nie-biednych już we wczesnym dzieciństwie zaczyna dzielić przepaść, która później – wobec znikomej liczby dzieci w żłobkach i wciąż niskiego udziału dzieci w wieku 3-5 lat w przedszkolach – utrwala się i pogłębia. Prezentacja opiera się z jednej strony na badaniach prowadzonych wśród nastoletnich rodziców, klientów pomocy społecznej, zamieszkujących łódzkie „enklawy biedy”, z drugiej – na obserwacjach i doświadczeniach zgromadzonych przez autorkę w czasie własnej ciąży i w ciągu pierwszych kilku miesięcy życia dziecka.

Kolekcje, do których przypisany jest obiekt:

Data ostatniej modyfikacji:

26 wrz 2018

Data dodania obiektu:

26 wrz 2018

Liczba wyświetleń treści obiektu:

$number.toString().replaceAll("[0-9](?=(?:[0-9]{3})+(?![0-9]))", "$0 ")

Wszystkie dostępne wersje tego obiektu:

https://archiwum.edu.pl/publication/541611

Wyświetl opis w formacie RDF:

RDF

Wyświetl opis w formacie OAI-PMH:

OAI-PMH

Obiekty Podobne

×

Cytowanie

Styl cytowania:

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji