Obiekt

Tytuł: "Dzieciństwo w placówkach opieki całkowitej - czynniki ryzyka transmisją biedy i problemów społecznych"

Liczba stron:

13

Współtwórca:

Jolanta Grotowska-Leder (Instytut Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego) ; Katarzyna Front-Dziurkowska (Uniwersytet Śląski w Katowicach) ; Marta Petelewicz (Instytut Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego) ; Andrzej Kacprzak (Instytut Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego) ; Wiktor Wolman (Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie) ; Kamil Kruszyński (Uniwersytet Łódzki) ; Iwona Kudlińska (Instytut Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego) ; Jerzy Bielecki (Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej) ; Marcjanna Nóżka (Instytut Socjologii Uniwersytetu Jagiellońskiego) ; Paulina Bunio-Mroczek (Instytut Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego) ; Grażyna Mikołajczyk-Lerman (Instytut Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego) ; Katarzyna Walęcka-Matyja (Instytut Psychologii Uniwersytetu Łódzkiego) ; Agnieszka Golczyńska-Grondas (Instytut Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego) ; Marta Zahorska (Instytut Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego) ; Monika Sas (Instytut Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego) ; Katarzyna Błażejewska (Instytut Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego)

Abstrakt:

"Tekst traktuje o zidentyfikowanych na podstawie treści wywiadów biograficznych praktykach instytucjonalnych, które przyczyniać się mogą do międzypokoleniowej transmisji biedy w badanej zbiorowości na przykładzie praktyk stosowanych w 11 łódzkich i podłódzkich domach dziecka w latach 1970–1990 . Artykuł – z racji podjętego tematu – opisuje negatywne aspekty funkcjonowania domów dziecka, należy jednak podkreślić, iż narratorzy w większości ukazują także pozytywne strony tych instytucji, kilkoro z nich wyraźnie podkreśla, iż pobyt w placówce oznaczał dla nich stabilizację sytuacji emocjonalnej w stosunku do traumatycznych przeżyć w domu rodzinnym i umożliwił „start w normalne życie”.

Spis treści:

zawiera: 1. Wprowadzenie; 2. Unia Europejska wobec biedy dzieci i jakości ich życia; 3. Bieda wśród dzieci w gminach województwa łódzkiego o różnym poziomie warunków życia (w roku 2009); 3. "Dobro dziecka" a "dobro rodziny" - koncepcje obecne w dyskursie nad problemem zaniedbywania dzieci; 4. Kategoria "zaniedbania" w kontekście teorii i wyników badań nad zjawiskiem dzieci ulicy; 5. Wcześnie wykluczeni. Dzieci w rodzinach klientów pomocy społecznej; 6. Dzieci osób skazanych na karę pozbawienia wolności. Przegląd badań i analiz problematyki; 7. Satysfakcja z życia i samoocena uczniów mieszkających w łódzkich enklawach dziecięcej biedy; 8. Sytuacja dzieci niepełnosprawnych w świetle praw dziecka; 9. Zniewolone dzieciństwo - czym skorupka za młodu nasiąknie; 10. Dzieci ze środowisk marginesu społecznego w szkole; 11. Rola poradnictwa zawodowego w działaniach prewencyjnych i przeciwdziałaniu powstawania zjawiska zaniedbania; 12. Założenia ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej; 13. Opieka nad dzieckiem niepełnosprawnym w rodzinie zastępczej oraz formy wspierania rodzin zastępczych z dziećmi niepełnosprawnymi w Łodzi; 14. System pomocy dziecku i rodzinie. Instytucjonalne formy wsparcia - na przykładzie miasta Częstochowy; 15. Rodzinne determinanty ekskluzji społecznej Dorosłych Dzieci Alkoholików; 16. Dzieciństwo w placówkach opieki całkowitej - czynniki ryzyka transmisją biedy i problemów społecznych

Wydawca:

Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego

Miejsce wydania:

Łódź

Identyfikator:

oai:archiwum.edu.pl:449089

Sygnatura:

BN 1.675.566

ISBN/ISSN:

978-83-7525-792-2

Język:

polski

Tytuł poprzedni:

Dzieci ze środowisk marginesu społecznego w szkole

Link do katalogu biblioteki:

kliknij tutaj, żeby przejść

Jest częścią:

Bieda dzieci, zaniedbanie, wykluczenie społeczne

Archiwum:

Uniwersytet Łódzki

Miejsce w archiwum:

Biblioteka Wydziału Ekonomiczno-Socjologicznego Uniwersytetu Łódzkiego

Dodatkowe informacje :

Biblioteka Wydziału Ekonomiczno-Socjologicznego Uniwersytetu Łódzkiego; ul. Rewolucji 1905 r. nr 37/39; bud. E; 91-214 Łódź

Format obiektu cyfrowego:

text/xml

Informacje o badaniu:

Tekst niniejszy powstał na podstawie analiz wywiadów narracyjnych i biograficznych przeprowadzonych z 40 dorosłymi wychowankami domów dziecka w realizowanym w latach 2011–2013 projekcie "Zinstytucjonalizowana tożsamość? Procesy formowania się tożsamości w świetle losów biograficznych dorosłych wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych" (grant Narodowego Centrum Nauki 6716/B/H03/2011/40). Narratorzy, z którymi przeprowadzono 40 wywiadów narracyjnych lub pogłębionych biograficznych, to osoby urodzone w latach 1960–1979, obecnie mieszkające w Łodzi. Cel aplikacyjny tego przedsięwzięcia badawczego nakierowany jest na poprawę jakości „usług społecznych” kierowanych wobec wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych i przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu tej grupy poprzez stworzenie rekomendacji dla instytucji realizujących zadania polityki społecznej i praktyków odpowiedzialnych za przekształcanie systemu opieki całkowitej. Cele badawcze niniejszego projektu to przeprowadzenie analizy losów biograficznych dorosłych wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych oraz analizy procesów formowania się tożsamości jednostki w warunkach instytucjonalnych.

Kolekcje, do których przypisany jest obiekt:

Data ostatniej modyfikacji:

26 wrz 2018

Data dodania obiektu:

26 wrz 2018

Liczba wyświetleń treści obiektu:

$number.toString().replaceAll("[0-9](?=(?:[0-9]{3})+(?![0-9]))", "$0 ")

Wszystkie dostępne wersje tego obiektu:

https://archiwum.edu.pl/publication/541622

Wyświetl opis w formacie RDF:

RDF

Wyświetl opis w formacie OAI-PMH:

OAI-PMH

Obiekty Podobne

×

Cytowanie

Styl cytowania:

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji