Struktura obiektu
Tytuł:

"Samopoczucie zawodowe - źródła satysfakcji i frustracji"

Liczba stron:

19

Twórca:

Zdzisława Kawka

Nazwiska powiązane:

Grażyna Mikołajczyk - Lerman ; Anita Wojciechowska- Miszalska ; Wielisława Warzywoda-Kruszyńska (1944-?; Instytut Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego)

Temat i słowa kluczowe:

młodzież ; młoda generacja ; młodzi dorośli ; socjologia młodzieży ; świadomość społeczna ; młode rodziny ; młodzi pracownicy

Zakres przestrzenny:

Polska

Zakres czasowy:

1986-1991

Dziedzina, dyscyplina, subdyscyplina:

dziedzina nauk społecznych ; socjologia

Problemy badawcze:

Jak źródła zadowolenia i frustracji różnicują się generacyjnie?; Czy w swojej pracy osiąga Pan/Pani zadowolenie?; Jak płeć i wiek oraz zajmowane stanowisko różnicują stopień zadowolenia z podejmowanego zatrudnienia?; Jakie znaczenie ma praca dla jednostki?

Kategorie społeczne, których dotyczy dokument:

młoda generacja ; pracownicy ; starsza generacja ; młodzi pracownicy ; młode rodziny ; działacze Solidarności

Obszary tematyczne:

meta dziedzina

Towarzyszące wydarzenia historyczne:

Obrady Okrągłego Stołu ; Rozwiązanie PZPR ; transformacja systemowa (lata 80. XX wieku) ; wybory parlamentarne

Abstrakt:

Zróżnicowanie podejścia do pracy wyznaczają: wykonywany zawód, zajmowane stanowisko i typ kariery. Autorka tekstu charakteryzuje grupy nacechowane w najwyższym stopniu subiektywnym odczuciem zadowolenia i satysfakcji lub też frustracji. Poszerzenie analiz o źródła zadowolenia badaczka zestawia wyniki kobiet i mężczyzn, różnych grup zawodowych oraz pracowników z różnorodnym stażem pracy. Praca jako wartość oceniona została daleko za szczęściem rodzinnym, zdrowiem oraz relacjami towarzyskimi, nie ukazana została jako jedna z ważniejszych aktywności w życiu człowieka. Również stosunek pracownika do wykonywanego zajęcia (instrumentalny lub autoteliczny) pozostaje nie bez znaczenia w konfrontacji z poczuciem zadowolenia z wypełnianych obowiązków. Wskaźniki o wymiarach: afiliacyjno-społecznym, samorealizacji oraz satysfakcja materialna ukazują, iż to właśnie uznanie przełożonych i kolegów, oraz panujące relacje w największym stopniu odzwierciedlają stan zadowolenia pracownika z pracy.

Spis treści:

Zawiera: Wprowadzenie; Część pierwszą: Sytuacja społeczna młodej i starszej generacji; Część drugą: Kondycja społeczna młodej i starszej generacji (perspektywa świadomościowa)

Wydawca:

Ośrodek Badań Społecznych

Miejsce wydania:

Łódź

Typ obiektu:

artykuł

Język:

polski

Tytuł następny:

Satysfakcja z osiągnięć i warunków życiowych

Link do katalogu biblioteki:

kliknij tutaj, żeby przejść

Seria wydawnicza:

Instutut Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego

Jest częścią:

Młoda generacja w społeczeństwie polskim w momencie przełomu formacyjnego

Data wydania:

1991

Archiwum:

Biblioteka Wydziału Ekonomiczno-Socjologicznego Uniwersytetu Łódzkiego

Dodatkowe informacje :

Biblioteka Wydziału Ekonomiczno-Socjologicznego Uniwersytetu Łódzkiego; ul. Rewolucji 1905 r. nr 37/39; bud. E; 91-214 Łódź

Format obiektu cyfrowego:

text/xml

Informacje o badaniu:

Celem badania było ukazanie źródeł zadowolenia i frustracji w pracy. Badania te zestawione z wykonywanym zawodem, pełnionym stanowiskiem, typem realizowanej kariery, wiekiem, płcią, stażem pracy ukazały subiektywne grupy czynników wyznaczających poziom satysfakcji. Na pierwszych miejscach wśród mieszkańców Łodzi znalazły się takie wartości jak: szczęśliwe życie rodzinne (2,82); zdrowie (2,81); grono przyjaciół (2,32) i spokojne życie (2,19). Najbardziej frustrującym wymiarem pracy okazało się być wynagrodzenie. Poziom zadowolenia z różnych elementów sytuacji na rynku pracy związany jest z wiekiem badanych, ich płcią, wykształceniem, przynależnością społeczno-zawodową i zajmowanym stanowiskiem. Przeciętnie 1/3 respondentów nie traktuje pracy jako wartości i przejawia wobec niej dość mało refleksyjny stosunek. Najbardziej sfrustrowaną kategorię pracowników stanowią kobiety po 51 roku życia, najbardziej zadowoloną, panie w wieku 41-50lat. Osoby z wyższym wykształceniem, zajmujące wyższe stanowiska również deklarują większe zadowolenie z wykonywanej pracy.


Zewnętrzna treść

Treść tej publikacji znajduje się poza biblioteką cyfrową.

Kliknij link poniżej, aby wyświetlić treść.

https://elibrary.lib.uni.lodz.pl/uhtbin/cgisirsi.exe/?ps=T0WPO8g7pE/BU/16620049/123
×

Cytowanie

Styl cytowania: