Tytuł:

"Młodzież robotniczo-chłopska, a szkoła zawodowa (na podstawie badań na terenie Publicznej Szkoły Zawodowej Nr. 1 w Poznaniu)"

Liczba stron:

108

Twórca:

Edmund Duczmal

Temat i słowa kluczowe:

szkoła zawodowa ; młodzież robotnicza ; młodzież chłopska ; szkolnictwo ; szkolnictwo zawodowe ; zawód ; wychowanie

Zakres przestrzenny:

Poznań ; Warszawa ; Lwów ; Królestwo Polskie ; zabór pruski

Zakres czasowy:

ca. 1949-1950

Dziedzina, dyscyplina, subdyscyplina:

dziedzina nauk społecznych ; socjologia ; socjologia edukacji ; socjologia codzienności ; socjologia wychowania ; socjologia młodzieży

Problemy badawcze:

Jakie są postawy młodzieży robotniczo-chłopskiej do zawodu i pracy zawodowej? W jakim stopniu przemiany stusunków gospodarczych i społecznych wpłynęły na zmianę świadomości uczniów? Jakie są postawy młodzieży terminatorskiej zatrudnionych w dwóch zasadniczych sektorach gospodarczych – uspołecznionych i prywatnych (kapitalistycznych)? Jakie są czynniki składające się na wybór zawodu i szkoły przez młodzież robotniczo-chłopską?

Kategorie społeczne, których dotyczy dokument:

młodzież robotniczo-chłopska ; robotnicy ; chłopi ; młodzież robotnicza ; młodzież chłopska

Obszary tematyczne:

reprodukowanie i wytwórczość

Abstrakt:

Głównym zadaniem pracy była analiza różnych postaw młodzieży względem zawodu i pracy zawodowej. Treści można podzielić na trzy części. W pierwszej z nich autor wyjaśnia podłoże teoretyczne i metodologiczne swoich analiz oraz ocenia istotność wychowania młodzieży dla rozwoju społeczeństwa socjalistycznego. Druga część poświęcona została na historyczny opis rozwoju szkolnictwa zawodowego w Polsce od okresu przedwojennego do czasów współczesnych autorowi. W trzeciej części w dużej mierze wykorzystano fragmenty wywiadów i ankiet przeprowadzonych z młodzieżą i rodzicami. Autor analizuje w tych rozdziałach motywacje i postawy młodzieży uczącej się zawodu i określa czynniki wpływające na podjęte przez nich wybory i ich opinię na ten temat. Badania empiryczne zrealizowane przez autora zawierały cztery metody badawcze: analizę danych zastanych, ankietę z pytaniami otwartymi, wywiady swobodne oraz obserwację.

Spis treści:

zawiera: 1. Wstęp; 2. Krótki rys historyczny rozwoju szkolnictwa zawodowego - dokształcającego w Polsce; 3. Młodzież wobec wyboru zawodu; 4. Postawy młodzieży wobec pracy zawodowej; 5. Zakończenie; 6. Bibliografia

Typ obiektu:

praca magisterska

Język:

polski

Udostępniane przez:

Publikacja podlega ochronie na podstawie ustawy z dnia 4 lutego 1994r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych ze zmianami

Data wydania:

1950

Data utworzenia:

03.2016

Zakres anonimizacji :

brak

Regulaminy, przepisy:

" ""Regulamin repozytorium cyfrowego Archiwum Badań nad Życiem Codziennym, wraz z załącznikami (warunki licencji, wzór umowy o powierzenie przetwarzania danych osobowych, polityka prywatności oraz wzór zawiadomienia o podejrzeniu naruszenia praw lub dóbr osobistych), dostępny pod adresem: http://archiwum.edu.pl/regulamin/""""Regulamin repozytorium oraz dokumenty z nim związane (załączniki) odwołują się do: ustawy z dnia 18 lipca 2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną ze zmianami; ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. o ochronie danych osobowych ze zmianami; ustawy z dnia 27 lipca 2001r. o ochronie baz danych ze zmianami"""

Digitalizacja:

Archiwum Badań nad Życiem Codziennym

Sposób pozyskania:

Osoba prywatna

Sponsor digitalizacji:

Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego

Lokalizacja oryginału:

Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu

Format obiektu cyfrowego:

application/pdf

Informacje o badaniu:

Badania zrealizowane zostały na potrzeby pracy magisterskiej. Autor zastosował cztery różne metody badawcze: analizę danych zastanych (dokumentacja szkolna, roczniki statystyczne), ankietę z pytaniami otwartymi (zrealizowaną w Publicznej Średniej Szkole Zawodowej nr 1 w Poznaniu), wywiady swobodne (z młodzieżą, a także rodzicami i nauczycielami) oraz obserwację.

×

Cytowanie

Styl cytowania: