Title:

"Między ludus a przemocą symboliczną. Gry interakcyjne młodzieży gimnazjalnej"

NumberOfPages:

131

Creator:

Katarzyna Kalinowska (ur. 1984) – socjolog, antropolog współczesności; doktorantka w Instytucie Stosowanych Nauk Społecznych UW; badaczka społeczna. Naukowo interesuje się metodologią badań jakościowych, teoriami społecznymi i afektywnymi wymiarami kultury. Zawodowo rozwija autoetnograficzne podejście do ewaluacji projektów społecznych oraz bada różne obszary edukacji kulturowej.

RelatedNames:

Barbara Fatyga (promotor) ; Elżbieta Zakrzewska-Manterys (recenzent)

Subject and Keywords:

socjologia młodzieży ; antropologia młodzieży ; gimnazjum ; obserwacja uczestnicząca ; gry interakcyjne ; interakcje pedagogiczne ; ludus ; przemoc symboliczna ; liminalność ; kontekst

Temporal coverage:

Warszawa

Spatial coverage:

2006-2007

ResearchDomains:

dziedzina nauk społecznych ; socjologia ; socjologia młodzieży

ResearchProblems:

w jakim stylu komunikuje się młodzież?; jak gimnazjaliści „żyją w grupie”?; jak wyglądają relacje międzypokoleniowe w środowisku szkolnym?; strategie komunikacyjne stosowane przez młodych ludzi w relacjach z dorosłymi;

SocialCategories:

młodzież ; młodzież gimnazjalna ; gimnazjaliści ; nauczyciele

ResearchFields:

formy zażyłości

OtherTags:

Autorka pracy przez rok prowadziła badania w warszawskim gimnazjum. Chodziła do jednej klasy z badanymi.

Abstract:

Praca dotyczy strategii i gier interakcyjnych młodzieży gimnazjalnej. Koncentruje się na analizie interakcji pedagogicznych, w których uczestniczą uczniowie i nauczyciele oraz na opisie ludycznego charakteru interakcji rówieśniczych. Ukazuje dialogiczność i ambiwalencję kultury komunikacyjnej młodszej młodzieży. Podejmowane zagadnienia rozpatrywane są głównie w odniesieniu do teorii przemocy symbolicznej Pierra Bourdieu, typologii gier Rogera Caillois, analizy kontekstu Edwarda Halla oraz koncepcji liminalności i communitas Victora Turnera. Podstawą empiryczną pracy są materiały zebrane podczas rocznej obserwacji uczestniczącej przeprowadzonej w gimnazjum.

Table of contents:

Zawiera: Wprowadzenie; 1. Obszar badań; 2. Badania terenowe; 3. Metoda analizy; 4. Interakcje pedagogiczne; 5. Interakcje ludyczne; 6. Między ludus a przemocą symboliczną

Object type:

praca magisterska

Language:

polski

Rights Management:

Publikacja podlega ochronie na podstawie ustawy z dnia 4 lutego 1994r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych ze zmianami. Elektroniczna wersja publikacji została przygotowana w zgodzie z brzmieniem ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. o ochronie danych osobowych.

Publication date:

2008

Actors with access rights:

Umowa o korzystanie z utworu (licencja niewyłączna) zawarta z właścicielem majątkowych praw autorskich

Anonymisation's scope:

pełna

Regulations, rules:

Regulamin repozytorium cyfrowego Archiwum Badań nad Życiem Codziennym, wraz z załącznikami (warunki licencji, wzór umowy o powierzenie przetwarzania danych osobowych, polityka prywatności oraz wzór zawiadomienia o podejrzeniu naruszenia praw lub dóbr osobistych), dostępny pod adresem: http://archiwum.edu.pl/regulamin/""""Regulamin repozytorium oraz dokumenty z nim związane (załączniki) odwołują się do: ustawy z dnia 18 lipca 2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną ze zmianami; ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. o ochronie danych osobowych ze zmianami; ustawy z dnia 27 lipca 2001r. o ochronie baz danych ze zmianami

Digitisation:

Archiwum Badań nad Życiem Codziennym

Way of obtaining:

Osoba prywatna

Digitisation sponsor:

Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego

Archives:

Archiwum Prac Dyplomowych UW

Digital object format:

application/pdf

ResearchInfo:

Badania w latach 2006–2007; badania indywidualne; obserwacja uczestnicząca; obserwacja jawna; notatki terenowe; dziennik badacza; 31 opisów interakcyjnych; badania młodzieży; komunikacja; kontekst; strukturalna koncepcja aktu mowy Romana Jakobsona; Edward Hall; interakcje; analiza przebiegu interakcji; interakcja pedagogiczna; ludus; Johan Huizinga; communitas; Victor Turner

×

Citation

Citation style: