Tytuł:

"Między ludus a przemocą symboliczną. Gry interakcyjne młodzieży gimnazjalnej"

Liczba stron:

131

Twórca:

Katarzyna Kalinowska (ur. 1984) – socjolog, antropolog współczesności; doktorantka w Instytucie Stosowanych Nauk Społecznych UW; badaczka społeczna. Naukowo interesuje się metodologią badań jakościowych, teoriami społecznymi i afektywnymi wymiarami kultury. Zawodowo rozwija autoetnograficzne podejście do ewaluacji projektów społecznych oraz bada różne obszary edukacji kulturowej.

Nazwiska powiązane:

Barbara Fatyga (promotor) ; Elżbieta Zakrzewska-Manterys (recenzent)

Temat i słowa kluczowe:

socjologia młodzieży ; antropologia młodzieży ; gimnazjum ; obserwacja uczestnicząca ; gry interakcyjne ; interakcje pedagogiczne ; ludus ; przemoc symboliczna ; liminalność ; kontekst

Zakres przestrzenny:

Warszawa

Zakres czasowy:

2006-2007

Dziedzina, dyscyplina, subdyscyplina:

dziedzina nauk społecznych ; socjologia ; socjologia młodzieży

Problemy badawcze:

w jakim stylu komunikuje się młodzież?; jak gimnazjaliści „żyją w grupie”?; jak wyglądają relacje międzypokoleniowe w środowisku szkolnym?; strategie komunikacyjne stosowane przez młodych ludzi w relacjach z dorosłymi;

Kategorie społeczne, których dotyczy dokument:

młodzież ; młodzież gimnazjalna ; gimnazjaliści ; nauczyciele

Obszary tematyczne:

formy zażyłości

Pozostałe tagi:

Autorka pracy przez rok prowadziła badania w warszawskim gimnazjum. Chodziła do jednej klasy z badanymi.

Abstrakt:

Praca dotyczy strategii i gier interakcyjnych młodzieży gimnazjalnej. Koncentruje się na analizie interakcji pedagogicznych, w których uczestniczą uczniowie i nauczyciele oraz na opisie ludycznego charakteru interakcji rówieśniczych. Ukazuje dialogiczność i ambiwalencję kultury komunikacyjnej młodszej młodzieży. Podejmowane zagadnienia rozpatrywane są głównie w odniesieniu do teorii przemocy symbolicznej Pierra Bourdieu, typologii gier Rogera Caillois, analizy kontekstu Edwarda Halla oraz koncepcji liminalności i communitas Victora Turnera. Podstawą empiryczną pracy są materiały zebrane podczas rocznej obserwacji uczestniczącej przeprowadzonej w gimnazjum.

Spis treści:

Zawiera: Wprowadzenie; 1. Obszar badań; 2. Badania terenowe; 3. Metoda analizy; 4. Interakcje pedagogiczne; 5. Interakcje ludyczne; 6. Między ludus a przemocą symboliczną

Typ obiektu:

praca magisterska

Język:

polski

Udostępniane przez:

Publikacja podlega ochronie na podstawie ustawy z dnia 4 lutego 1994r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych ze zmianami. Elektroniczna wersja publikacji została przygotowana w zgodzie z brzmieniem ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. o ochronie danych osobowych.

Data wydania:

2008

Podmioty dysponujące prawami autorskimi do badań:

Umowa o korzystanie z utworu (licencja niewyłączna) zawarta z właścicielem majątkowych praw autorskich

Zakres anonimizacji :

pełna

Regulaminy, przepisy:

Regulamin repozytorium cyfrowego Archiwum Badań nad Życiem Codziennym, wraz z załącznikami (warunki licencji, wzór umowy o powierzenie przetwarzania danych osobowych, polityka prywatności oraz wzór zawiadomienia o podejrzeniu naruszenia praw lub dóbr osobistych), dostępny pod adresem: http://archiwum.edu.pl/regulamin/""""Regulamin repozytorium oraz dokumenty z nim związane (załączniki) odwołują się do: ustawy z dnia 18 lipca 2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną ze zmianami; ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. o ochronie danych osobowych ze zmianami; ustawy z dnia 27 lipca 2001r. o ochronie baz danych ze zmianami

Digitalizacja:

Archiwum Badań nad Życiem Codziennym

Sposób pozyskania:

Osoba prywatna

Sponsor digitalizacji:

Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego

Archiwum:

Archiwum Prac Dyplomowych UW

Format obiektu cyfrowego:

application/pdf

Informacje o badaniu:

Badania w latach 2006–2007; badania indywidualne; obserwacja uczestnicząca; obserwacja jawna; notatki terenowe; dziennik badacza; 31 opisów interakcyjnych; badania młodzieży; komunikacja; kontekst; strukturalna koncepcja aktu mowy Romana Jakobsona; Edward Hall; interakcje; analiza przebiegu interakcji; interakcja pedagogiczna; ludus; Johan Huizinga; communitas; Victor Turner

×

Cytowanie

Styl cytowania: