Tytuł:

Facebook - platforma algorytmicznej towarzyskości i technologia siebie

Tom :

57

Liczba stron:

28

Twórca:

Mateusz Halawa - Skończył socjologię na Uniwersytecie Warszawskim; Jest doktorantem na Wydziale Antropologii The New School for Social Research w Nowym Jorku; Asystent w Instytucie Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk; wcześniej: badacz jakościowy i doradca strategiczny w Millward Brown; Stypendysta Fulbrighta; Wenner-Gren Foundation; Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej;

Temat i słowa kluczowe:

socjologia jednostki ; serwisy społecznościowe ; uspołecznienie ; technologia ; Facebook

Dziedzina, dyscyplina, subdyscyplina:

dziedzina nauk społecznych ; socjologia ; socjologia internetu

Problemy badawcze:

Zapośredniczenie technologiczne relacji społecznych na portalu społecznościowym Facebook.

Kategorie społeczne, których dotyczy dokument:

użytkownicy portalu Facebook

Obszary tematyczne:

praktyki medialne

Abstrakt:

Artykuł stanowi socjologiczną analizę sieci społecznych portalu Facebook. Autor wychodzi w nim od dwóch założeń: po pierwsze Facebook to przykład technicznego związku, w którym indywidualizm i relacje pomiędzy indywidualnościami są częściowo ukształtowane przez algorytmy i interfejsy, po drugie ta forma relacji staje się szczególnie wydatna w kulturze indywidualizmu, która promuje ekspresywną promocję swojej pracy/samego siebie. Artykuł składa się z dwóch części. W części pierwszej Autor opisuje konsekwencje faktu, iż facebookowe przyjaźnie nie są tylko sprawą ludzką, ale bardziej sprawą relacji człowieka i technologii, która posiada sprawczość. Modyfikując klasyczne koncepcje towarzyskości Simmla, Autor analizuje Facebook w kontekście „algorytmicznej towarzyskości”. W części drugiej Autor opisuje, jak Facebookowy interfejs oraz relacje przez niego aranżowane konfigurują osobę. Facebook jest analizowany używając Foucaultowskiej koncepcji „technologii siebie”.

Spis treści:

Zawiera: 1. Techniczne uspołecznienie; 2. Platforma algorytmicznej towarzyskości; 3. Urefleksyjnienie towarzyskości; 4. Wytworzenie „metaznajomego” jako partnera relacji; 5. „Urządzenie towarzyskości”; 6. Ekonomizacja towarzyskości; 7. Technologia siebie; 8. Nowe media jako technologie siebie; 9. Struktura ja; 10. Wartościowanie ja;

Wydawca:

Komitet Socjologii PAN, Instytut Studiów Politycznych PAN

Miejsce wydania:

Warszawa

Typ obiektu:

artykuł

Sygnatura:

UAM 296919 II

ISBN/ISSN:

ISSN 0023-5172

Język:

polski

Link do katalogu biblioteki:

kliknij tutaj, żeby przejść

Data wydania:

2013

Archiwum:

Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu

Miejsce w archiwum:

Czasopisma - Magazyn

Dodatkowe informacje :

Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu; ul. Ratajczaka 38/40; 61-816 Poznań; 61 829 38 17; 61 829 38 24 (fax); library@amu.edu.pl

Format obiektu cyfrowego:

text/xml


Zewnętrzna treść

Treść tej publikacji znajduje się poza biblioteką cyfrową.

Kliknij link poniżej, aby wyświetlić treść.

https://katalogi.bn.org.pl/iii/encore/record/C__Rb3096773__SHalawa%2C%20Kultura%20i%20Spo%C5%82ecze%C5%84stwo__Orightresult__U__X1?lang=pol&suite=cobalt
×

Cytowanie

Styl cytowania: