Title:

"Wielki mały ekran. Telewizja a codzienność Polaków w latach sześćdziesiątych"

NumberOfPages:

207

Creator:

Patryk Pleskot (1980 - ?) - doktor habilitowany nauk społecznych; profesor nadzwyczajny; absolwent historii na Uniwersytecie Warszawskim; studiował także na uniwersytecie w Nancy; stypendysta Fundacji na rzecz Nauki Polskiej, Ministerstwa Edukacji, a także rządu Republiki Francuskiej; https://pl.wikipedia.org/wiki/Patryk_Pleskot

Subject and Keywords:

telewizja ; telewizory ; PRL ; media ; radio ; prasa ; program telewizyjny ; kontrola społeczna ; edukacja ; moda ; rozrywka ; czas wolny ; ustrój państwa ; komunizm ; socjalizm ; mass media ; kultura masowa

Temporal coverage:

Polska

Spatial coverage:

lata 60. XXw.

ResearchDomains:

dziedzina nauk społecznych ; socjologia ; socjologia mediów

ResearchProblems:

jaki wpływ miała telewizja na życie codzienne Polaków w latach sześćdziesiątych?; jak rozwijała się telewizja w latach sześćdziesiątych?; jak ustój polityczny wpływał na treści emitowane w telewizji?; kim był widz?; jaki był wpływ telewizji na postawy społeczne Polaków?; jaki był wpływ telewizji na wyobrażenia społeczne Polaków?; proces upowszechniania się telewizji; jaki był stosunek widzów do programu telewizyjnego?; jakie były koszty związane z użytkowaniem telewizji?;

SocialCategories:

Polacy w latach 60. XXw.

ResearchFields:

praktyki medialne

HistoricalPersons:

Lech Pijanowski "Argus"

Abstract:

Autor w swojej pracy zajmuje się zagadnieniem związku telewizji z życiem społeczeństwa. Jest to analiza wchodzenia nowego medium, jakim w latach sześćdziesiątych była telewizja, w polski system mediów masowych. O ile prasa , radio oraz film były w PRL traktowane jako środki propagandy, to telewizja rozwijała się spontanicznie, z inicjatywy oddolnej - inżynierów, dziennikarzy radiowych. Kierownictwo PZPR z towarzyszem Wiesławem Gomułką na czele, nie dostrzegali znaczenia telewizji jako instrumentu propagandy partyjnej, a raczej traktowali ją jako środek upowszechniania kultury.Rozważania zawarte w książce zostały oparte głównie na rocznikach gazet i periodyków, będących źródłem informacji dotyczących wpływu telewizji na życie codzienne Polaków.

Table of contents:

Zawiera: Wprowadzenie; 1. Kultura materialna telewizji; 2. Program kontra telewidz; 3. Świat w domu: TV a kultura społeczna; Zakończenie; Telewizyjni idole lat sześćdziesiątych

Publisher:

Wydawnictwo Trio

Place of publication:

Warszawa

Object type:

książka

Signature:

BN 2.649.816

ISBN/ISSN:

ISBN: 978-83-7436-135-4

Language:

polski

Link to library:

click here to follow the link

Series:

W krainie PRL

Publication date:

2007

Location of original object:

Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu

Archives:

Biblioteka Wydziału Historycznego UAM

Additional information:

Biblioteka Wydziału Historycznego UAM; ul. Umultowska 89d; tel. (61) 829 15 42; e-mail:bibhis@amu.edu.pl

Digital object format:

text/xml

×

Citation

Citation style: