Tytuł:

"Mitologie popularne. Szkice z antropologii współczesności"

Liczba stron:

220

Twórca:

Dariusz Czaja (13.11.1961 - ?) - antropolog kulturowy; doktor nauk humanistycznych; adiunkt w Zakładzie Teorii i Antropologii Kultury Instytutu Etnologii i Antropologii Kulturowej na Uniwersytecie Jagiellońskim; https://pl.wikipedia.org/wiki/Dariusz_Czaja

Współtwórca:

Zbigniew Benedyktowicz - antropolog kultury; adiunkt w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej UW; kierownik Zakładu Antropologii Kultury, Filmu i Sztuki Audiowizualnej Instytucie Sztuki PAN w Warszawie; https://pl.wikipedia.org/wiki/Zbigniew_Benedyktowicz ; Grażyna Stachówna - profesor nauk humanistycznych; teoretyk i historyk filmu; https://pl.wikipedia.org/wiki/Gra%C5%BCyna_Stach%C3%B3wna ; Wiesław Godzic (01.08.1953 - ?) - filmoznawca; medioznawca ; socjolog; profesor nauk humanistycznych; wykładowca akademicki; https://pl.wikipedia.org/wiki/Wies%C5%82aw_Godzic ; Wojciech Michera - (1958 - ?) - doktor nauk humanistycznych; kulturoznawca; adiunkt w Zakładzie Filmu i Kultury Wizualnej Instytutu Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego; zajmuje się teorią obrazu, filmu, narracji ; Ludwik Stomma (22.03.1950 - ?) - antropolog kultury; etnolog; doktor habilitowany nauk humanistycznych; nauczyciel akademicki; publicysta tygodników „Polityka” i „Przegląd”; https://pl.wikipedia.org/wiki/Ludwik_Stomma ; Czesław Robotycki (02.11.1944 - 19.01.2014) - etnolog; antropolog kulturowy; wykładowca na Uniwersytecie Jagiellońskim; profesor nauk humanistycznych; https://pl.wikipedia.org/wiki/Czes%C5%82aw_Robotycki ; Wiesław Szpilka - etnolog; absolwent Uniwersytetu Jagiellońskiego ; Andrzej Muszyński - absolwentem Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Jagiellońskiego, ze specjalnością filmoznawstwo ; Danuta Ulicka (08.06.1956 - ?) - literaturoznawczyni; specjalistka w zakresie teorii literatury i poetyki; kierowniczka Zakładu Poetyki, Teorii Literatury i Metodologii Badań Literackich w Instytucie Literatury Polskiej na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego; wykładowczyni w Kolegium MISH UW, Collegium Artes Liberales UW i Akademii Humanistycznej im. Aleksandra Gieysztora w Pułtusku; https://pl.wikipedia.org/wiki/Danuta_Ulicka ; Ireneusz Grin - absolwent filmoznawstwa na Uniwersytecie Jagiellońskim ; Monika Sznajderman (19.11.1959 - ?) - dokotr nauk humanistycznych; antropolg kultury; stopień doktora otrzymała w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk w Warszawie; zajmuje się antropologią współczesności (zwłaszcza problemami popularnej kultury audiowizualnej) i formami współczesnej wyobraźni religijnej; prowadzi Wydawnictwo Czarne; jest prezesem Stowarzyszenia Rozwoju Sołectwa Krzywa zajmującego się dziećmi z byłych PGR-ów w Beskidzie Niskim ; https://pl.wikipedia.org/wiki/Monika_Sznajderman ; Andrzej Stasiuk (25.09.1960 - ?) - prozaik; poeta; dramaturg; eseista; publicysta ;wydawc; laureat Nagrody Fundacji im. Kościelskich, Nagrody Literackiej „Nike” i Nagrody Literackiej Gdynia; https://pl.wikipedia.org/wiki/Andrzej_Stasiuk

Temat i słowa kluczowe:

kultura masowa ; kultura ; mass media ; film ; literatura ; reklama ; telewizja ; pisma erotyczne ; serial ; Pałac Kultury ; MTV ; wideoklipy ; komputer ; herby szlacheckie

Zakres przestrzenny:

Polska

Dziedzina, dyscyplina, subdyscyplina:

dziedzina nauk społecznych ; antropologia ; antropologia kulturowa

Problemy badawcze:

charakterystyka wybranych fenomenów kultury popularnej; czym charakteryzuje się przekaz reklamowy?; dlaczego seriale cieszą się dużą popularnością?; jaka jest symboliczna i sakralna charakterystyka Pałacu Kultury?; jakie są kulturowe i filmowe konteksty stacji MTV?; interpretacja komunikatów wizualnych w pismach erotycznych

Obszary tematyczne:

praktyki medialne

Abstrakt:

Książka zawiera 14 artykułów, które mają stanowić antropologiczne spojrzenie na zagadnienie kultury. Opisywane i analizowane przez autorów realizacje tytułowych mitologii odnoszą się do różnych sfer kultury i życia społecznego. W części pierwszej podejmowany jest temat wymiaru sakralnego i symbolicznego Pałacu Kultury. W części drugiej autorzy opisują anatomię i sposób funkcjonowania „Dynastii“ w zbiorowej świadomości, fascynację serialami, kulturowe i filmowe konteksty stacji MTV, współczesne postawy wobec komputera. Część trzecia to omówienie kwestii związanych z interpretacją komunikatów reklamowych, analiza obecności herbów szlacheckich w kontekstach związanych z handlem, mit rajski w reklamie, aspekt obyczajowy i etyczny fotografii reklamowych. Ostatnia część porusza tematy dotyczące literatury fantasy, obecności mitu faustycznego w literaturze oraz pism erotycznych.

Spis treści:

Zawiera: 1. O sztuce zdziwienia i głupstwach pop-kultury;2. Widmo środka świata. Przyczynek do antropologii współczesności;3. Bogowie amerykańskiego Olimpu;4. Seriale – opowieści telewizyjne;5. Music Television: konteksty i teksty;6. Komputer i sacrum;7. Etnolog i reklama;8. Reklama z zapomnianym kodem;9. Raj nieutracony?;10. Reklamowy smak raju. Między archetypem a historią;11. Przypadek Benettona;12. Literatura źle widziana;13. Prawie każdy dziś może rozumieć Goethego...;14. Teologia pięknych kobiet;15. Ikona Marie

Wydawca:

Universitas

Miejsce wydania:

Kraków

Typ obiektu:

książka

Sygnatura:

BN 1.733.331

ISBN/ISSN:

ISBN 83-7052-152-5

Język:

polski

Link do katalogu biblioteki:

kliknij tutaj, żeby przejść

Data wydania:

1994

Lokalizacja oryginału:

Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu

Archiwum:

Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu

Dodatkowe informacje :

Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu; ul. Ratajczaka 38/40; 61-816 Poznań; 61 829 38 17; 61 829 38 24 (fax); library@amu.edu.pl

Format obiektu cyfrowego:

text/xml


Zewnętrzna treść

Treść tej publikacji znajduje się poza biblioteką cyfrową.

Kliknij link poniżej, aby wyświetlić treść.

https://alpha.bn.org.pl/search~S5*pol?/tmitologie+popularne/tmitologie+popularne/1%2C2%2C2%2CB/frameset&FF=tmitologie+popularne+szkice+z+antropologii+wspo~al~aczesnos~aci&1%2C1%2C
×

Cytowanie

Styl cytowania: