Tytuł:

"Świat rzeczy. Zarys antropologiczny"

Liczba stron:

376

Twórca:

Janusz Barański (01.12.1960) - adiunkt w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Jagiellońskiego. Autor prac z zakresu mitologii słowiańskiej, teorii kultury, metodologii nauki, retoryki słowa publicznego. Tłumacz prac z dziedziny etnologii, komunikacji społecznej, studiów kulturowych. Członek Rady Programowej Serii Cultura Wydawnictwa Uniwersytetu Jagiellońskiego; https://pl.wikipedia.org/wiki/Janusz_Bara%C5%84ski

Temat i słowa kluczowe:

antropologia społeczna ; monizm ontoantropologiczny ; dar ; towar ; kultura kompensacji ; przedmioty użytku codziennego ; kultura materialna ; rzeczy ; przedmioty ; konsumpcja ; komunikacja ; stylizacja ; estetyzacja ; użyteczność ; wielofunkcyjność ; rytuały magiczne ; symbole ; indeksy ; znaki ikoniczne ; ciało ; abdukcja ; habitus

Dziedzina, dyscyplina, subdyscyplina:

dziedzina nauk społecznych ; antropologia kulturowa ; antropologia rzeczy

Problemy badawcze:

czym charakteryzuje się antropologia rzeczy?; racjonalność jako kryterium uczestnictwa człowieka w świecie; jakie znaczenie mają dla jednostek przedmioty?; trzy klasy znaków - symbole, indeksy i znaki ikoniczne; czy istnieje "mowa rzeczy"?; proporcja obecności w życiu społecznym struktury i działania sprawczego; znaczenie obiektywne rzeczy; znaczenie subiektywne rzeczy; konsumpcja jako przyczynek do tworzenia się nowych znaczeń i właściwości przedmiotów;

Kategorie społeczne, których dotyczy dokument:

współczesne społeczeństwo polskie

Obszary tematyczne:

reprodukowanie i wytwórczość

Abstrakt:

Przedmiotem rozważań zawartych w książce jest kultura materialna. Stanowi ona rozprawą o metodzie antropologii rzeczy. W pierwszym rozdziale autor przedstawia dwa sposoby porządkowania rzeczywistości oraz obowiązujące w nich racjonalności. W kolejnym omawia jakie właściwości i znaczenia mają przedmioty w życiu codziennym jednostek. Wskazuje na płynność znaczeń przedmiotów, ich zmienność i zależność od kontekstu oraz użytkownika. Rozdział trzeci traktuje o koncepcjach znaczenia przedmiotów, przywołując myśl de Saussure’a oraz Peirce’a. Autor zaznacza także, iż istnieje swoista „mowa rzeczy”, która przekazuje informacje o użytkownikach. Kolejne dwa rozdziały poświęcone są rzeczom subiektywnym oraz rzeczom obiektywnym, które mają odpowiednio znaczenia subiektywne, czyli jednostkowe oraz obiektywne, czyli zbiorowe. Ostatni rozdział poddaje w wątpliwość dychotomię towar - dar. Autor rozważa także konsumpcjonizm, jako źródło nowych przedmiotów ich wartości oraz znaczeń.

Spis treści:

1. Wstęp; 2. Współczesne konteksty rzeczy; 3. System kulturowy rzeczy; 4. Mowa rzeczy; 5. Rzeczy subiektywne; 6. Rzeczy obiektywne; 7. Konsumpcja rzeczy; 8. Zakończenie

Wydawca:

Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego

Miejsce wydania:

Kraków

Typ obiektu:

książka

Sygnatura:

BN 2.641.175

ISBN/ISSN:

ISBN: 978-83-233-2293-1

Język:

polski

Link do katalogu biblioteki:

kliknij tutaj, żeby przejść

Seria wydawnicza:

Anthropos

Data wydania:

2007

Lokalizacja oryginału:

Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu

Archiwum:

Dwuwydziałowa Biblioteka Nauk Społecznych

Dodatkowe informacje :

Dwuwydziałowa Biblioteka Nauk Społecznych; ul. Szamarzewskiego 89C, 60-568 Poznań; tel: (+48) 61 829 20 53;

Format obiektu cyfrowego:

text/xml

×

Cytowanie

Styl cytowania: