Tytuł:

Życie codzienne z telewizorem. Z badań terenowych

Liczba stron:

191

Twórca:

Mateusz Halawa - Kierownik zespołu nauk humanistycznych i społecznych School of Form; doktorant na Wydziale Antropologii The New School for Social Research w Nowym Jorku; asystent w Instytucie Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk, gdzie zajmuje się etnograficznymi badaniami i kulturową analizą życia gospodarczego; stypendysta Fulbrighta, Wenner-Gren Foundation i Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej.

Temat i słowa kluczowe:

media ; telewizja ; kultura popularna ; globalizacja ; technicyzacja

Zakres przestrzenny:

Polska ; Nowy Jork

Zakres czasowy:

2005

Dziedzina, dyscyplina, subdyscyplina:

dziedzina nauk społecznych ; socjologia ; socjologia codzienności

Problemy badawcze:

jakie są społeczne zastosowania telewizora i telewizji?; jaką rolę odgrywają telewizory w naszych mieszkaniach?; jaką rolę odgrywa telewizja w życiu współczesnych jednostek?; co się dzieje przed ekranami telewizorów?

Kategorie społeczne, których dotyczy dokument:

widzowie telewizyjni

Obszary tematyczne:

praktyki medialne

Abstrakt:

Książka jest etnograficznym opisem społecznych zastosowań telewizora i telewizji. Pokazuje złożoność funkcjonowania telewizji w życiu codziennym. Książka podzielona jest na trzy części. Pierwsza część porusza kwestie terminologiczne oraz teoretyczne. Autor przedstawia historię społeczną telewizji oraz telewizora w Polsce. Kolejne dwie części są odpowiedzią na pytania, które badacz podstawił w wywiadach pogłębionych. Prezentowane wnioski oparte są na kilkudziesięciu pogłębionych wywiadach z widzami, które autor przeprowadzał w ich domach. Badania przeprowadzane były w październiku 2005 roku (dane z polskich domów; 14 wywiadów) oraz pod koniec września 2005 roku (wywiady w Nowym Jorku). Polskie gospodarstwa domowe wyselekcjonowane zostały z udostępnionych przez ośrodek badawczy TNS OBOP danych o respondentach odłączonych z panelu telemetrycznego. Autor dodatkowo dokumentował przestrzeń z telewizorem przez wykonywanie zdjęć.

Spis treści:

Zawiera: Wstęp; Wprowadzenie; 1. Czarny ekran we wnętrzu; 2. Artykuł pierwszej potrzeby; 3. Do czego służy telewizor; 4. Co widzowie robią z telewizją; 5. Telewizyjne realizmy i ich rodzaj; 6. Greenpoint, dziewiętnasta trzydzieści; Zakończenie

Wydawca:

Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne

Miejsce wydania:

Warszawa

Typ obiektu:

książka

Sygnatura:

1445236 II

ISBN/ISSN:

ISBN 83-88498-05-3; ISBN 978-83-88498-05-3; ISBN 83-60501-68-8; ISBN 978-60501-68-9

Język:

polski

Link do katalogu biblioteki:

kliknij tutaj, żeby przejść

Seria wydawnicza:

Popkultura i media

Data wydania:

2006

Lokalizacja oryginału:

Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu

Archiwum:

Biblioteka Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM

Dodatkowe informacje :

Biblioteka Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM; ul. Umultowska 89a, 61-614 Poznań;tel: 061 829 65 04, 061 829 65 05; e-mail:bibwnpid@amu.edu.pl;

URL:

kliknij tutaj, żeby przejść

Format obiektu cyfrowego:

text/xml

Informacje o badaniu:

Badania przeprowadzane były w październiku 2005 roku (dane z polskich domów; 14 wywiadów) oraz pod koniec września 2005 roku (wywiady w Nowym Jorku). Polskie gospodarstwa domowe wyselekcjonowane zostały z udostępnionych przez ośrodek badawczy TNS OBOP danych o respondentach odłączonych z panelu telemetrycznego. Autor dodatkowo dokumentował przestrzeń z telewizorem przez wykonywanie zdjęć.

×

Cytowanie

Styl cytowania: