Tytuł:

"<<Złota klatka>>. Współczesna przestrzeń konsumpcji zabawy"

Tom :

9

Liczba stron:

10

Twórca:

Ryszard Kantor – etnolog i antropolog kultury; doktorat i habilitację uzyskał na Uniwersytecie Jagiellońskim; od 2008 roku związany z Instytutem Studiów Międzykulturowych Uniwersytetu Jagiellońskiego; w swoich badaniach zajmuje się problematyką regionów i regionalizmu oraz zabawy i ludyzmu; opublikował kilkanaście książek i ponad czterysta artykułów, haseł encyklopedycznych, omówień i recenzji; pełni funkcję Kierownika Katedry Antropologii Kultury Współczesnej.; W 2011 roku został wybrany do Komitetu Nauk Etnologicznych PAN; link do strony: http://www.ism.wsmip.uj.edu.pl/struktura

Temat i słowa kluczowe:

zabawa ; konsumpcja ; ludyczność ; społeczeństwo konsumpcyjne ; centrum handlowe ; galeria handlowa ; świątynie konsumpcji ; miasto ; niby-miasto ; quasi-miasto ; żelazna klatka ; "złota klatka"

Zakres przestrzenny:

Kraków

Zakres czasowy:

1993-2006

Dziedzina, dyscyplina, subdyscyplina:

dziedzina nauk społecznych ; antropologia kulturowa ; antropologia codzienności

Problemy badawcze:

Związek pomiędzy konsumpcją a zabawą - analiza zjawiska; koncepcje naukowych dotyczących centrów handlowych; centra handlowe jako świątynie konsumpcji, żelazne klatki, miasta i niby-miasta

Kategorie społeczne, których dotyczy dokument:

mieszkańcy Krakowa

Obszary tematyczne:

nieformalne pozadomowe

Abstrakt:

Artykuł poświęcony jest rozważaniom Autora na temat połączenia konsumpcji z zabawą na przykładzie znajdujących się w Krakowie centrów handlowych i analizie najpopularniejszych koncepcji naukowych z zakresu konsumpcji. Praca posiada trzy części: pierwsza ma charakter informacyjny i zapoznaje czytelnika z takimi faktami jak liczba i powierzchnia obiektów oraz prezentuje stanowisko teoretyczne i wykorzystywane w tekście pojęcia i definicje (społeczeństwo konsumpcyjne, ludyczność, wskaźnik stopnia ludyczności, konsumpcja zabawy). Druga część konfrontuje najpopularniejsze koncepcje teoretyczne z dziedziny nauk społecznych poświęcone konsumpcji (świątynie konsumpcji, żelazne klatki, mikroklatki, miasta bądź niby-miasta) z obserwacjami na temat funkcjonowania krakowskich centrów handlowych. Ostatnia część to podsumowanie zawierające przemyślenia o zniewoleniu i zamknięciu w "złotej klatce" konsumpcji zabawy, ale i o istnieniu wolnego, racjonalnego wyboru społeczeństwa. Artykuł powstał na podstawie analizy danych zastanych.

Wydawca:

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego

Miejsce wydania:

Katowice

Typ obiektu:

artykuł

Sygnatura:

UAM 1213539 II

ISBN/ISSN:

ISSN 0208-6336; ISSN 1506-5790

Język:

polski

Link do katalogu biblioteki:

kliknij tutaj, żeby przejść

Seria wydawnicza:

Studia Etnologiczne i Antropologiczne

Data wydania:

2006

Lokalizacja oryginału:

Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu

Archiwum:

Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu

Miejsce w archiwum:

Czasopisma - Magazyn

Dodatkowe informacje :

Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu; ul. Ratajczaka 38/40; 61-816 Poznań; 61 829 38 17; 61 829 38 24 (fax); library@amu.edu.pl

URL:

kliknij tutaj, żeby przejść

Format obiektu cyfrowego:

text/xml

Informacje o badaniu:

Analiza danych zastanych w tematyce konsumpcji zabawy.


Zewnętrzna treść

Treść tej publikacji znajduje się poza biblioteką cyfrową.

Kliknij link poniżej, aby wyświetlić treść.

https://uam-hip.pfsl.poznan.pl/ipac20/ipac.jsp?session=1FX943978N503.16490&profile=bu-uam&menu=search&aspect=basic_search&uri=full%3D3100001~%21416737~%210&ri=2&source=~!buam75©key=4887&spage=0&ipp=20
×

Cytowanie

Styl cytowania: