Tytuł:

"Stadion - bazar"

Tom :

1-2

Liczba tomów:

4

Liczba stron:

15

Twórca:

"Roch Mieczysław Sulima (ur. 16 sierpnia 1942 w Lipie-Miklasie); kulturoznawca, historyk kultury, antropolog kulturowy, folklorysta; profesor zwyczajny; Kieruje Zakładem Kultury Współczesnej w Instytucie Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego.; Jest również profesorem w Instytucie Kultury i Komunikowania w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie.; Główne zainteresowania naukowe: antropologia codzienności; historia kultury i literatury polskiej XIX i XX w.; antropologia kultur środowiskowych i światopoglądów potocznych.;Jest członkiem: Rady Naukowej Instytutu Slawistyki PAN; Komitetu Nauk o Literaturze PAN; Komitetu Nauk Etnologicznych PAN; Komitetu Nauk o Kulturze PAN; Polskiego Towarzystwa Kulturoznawczego; Polskiego Towarzystwa Ludoznawczego; Polskiego Towarzystwa Etnologii Miasta; Towarzystwa Naukowego Warszawskiego; Towarzystwa Literackiego imienia Adama Mickiewicza. Jest też członkiem kolegiów redakcyjnych Regionów i Literatury Ludowej. Stały współpracownik Kontekstów. ; Wchodzi w skład rady naukowej kwartalnika Kultura Popularna.; Link do strony: https://pl.wikipedia.org/wiki/Roch_Sulima"

Temat i słowa kluczowe:

stadion na Dębcu ; Bazar poznański ; przestrzeń liminalna ; przestrzeń transnarodowa ; syndrom pogranicza ; sezonowość ; nostalgia ; pamięć ; karnawalizacja ; wizualizacja ; estetyzacja ; teatralizacja ; Jarmark Europa

Zakres przestrzenny:

Warszawa

Zakres czasowy:

1989-2008

Dziedzina, dyscyplina, subdyscyplina:

dziedzina nauk społecznych ; antropologia kulturowa ; antropologia miasta

Problemy badawcze:

Znaczenie usytułowania przestrzennego Jarmarku Europa; Wizualizacja, teatralizacja, estetyzacja i karnawalizacja - analiza wyglądu, funkcjonowania, stylu bycia, gromadzenia pamiątek charakterystycznego dla Jarmarku Europa; Bazar a galeria handlowa; Medialne konstuowanie nostalgicznej narracji o przeszłości.

Kategorie społeczne, których dotyczy dokument:

mieszkańcy Warszawy ; handlarze Jarmarku Europa ; klienci Jarmarku Europa

Obszary tematyczne:

nieformalne pozadomowe

Abstrakt:

Artykuł poświęcony jest Jarmarkowi Europa, który przedstawiony został jako zapowiedź nowych sposobów postrzegania miasta i tworzenia narracji o nim, a także samoidentyfikacji i postrzegania "Innego". Praca składa się z trzech części: pierwsza przybliża czytelnikowi perspektywę przyjętą przez Autora oraz zapoznaje go z przestrzennym usytuowaniem Jarmarku, druga zawiera analizę zjawiska poprzez pryzmat wizualizacji, teatralizacji, estetyzacji i karnawalizacji, zaś trzecia to refleksja z jednej strony nad przeszłością i konstruowaniem pamięci o niej przez media, z drugiej nad osobistymi emocjami Autora związanymi z przestrzenią jarmarku. Wnioski przedstawione w pracy oparte są na podstawie obserwacji oraz analizy przekazu medialnego dotyczącej Jarmarku Europa.

Wydawca:

Polska Akademia Nauk Instytut Sztuki

Miejsce wydania:

Warszawa

Typ obiektu:

artykuł

Sygnatura:

UAM 99372 III

ISBN/ISSN:

ISSN 1230-6142

Język:

polski

Link do katalogu biblioteki:

kliknij tutaj, żeby przejść

Seria wydawnicza:

Konteksty. Polska Sztuka Ludowa – antropologia kultury, etnografia, sztuka

Data wydania:

2009

Lokalizacja oryginału:

Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu

Archiwum:

Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu

Miejsce w archiwum:

Czasopisma - Magazyn

Dodatkowe informacje :

Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu; ul. Ratajczaka 38/40; 61-816 Poznań; 61 829 38 17; 61 829 38 24 (fax); library@amu.edu.pl

URL:

kliknij tutaj, żeby przejść

Format obiektu cyfrowego:

text/xml

Informacje o badaniu:

Autor wykonał obserwację oraz analizę przekazu medialnego dotyczącą Jarmarku Europa.

×

Cytowanie

Styl cytowania: