Title:

"Telefon komórkowy w komunikowaniu się adolescentów – perspektywa edukacyjna

NumberOfPages:

319

Creator:

dr Tomasz Przybyła - adiunkt na Wydziale Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu; pracuje w Zakładzie Edukacji Elementarnej i Terapii Pedagogicznej

RelatedNames:

prof. dr hab. Wojciech Skrzydlewski

Subject and Keywords:

telefon komórkowy ; adolescent ; młodzież ; komunikowanie się ; studenci ; edukacja ; technologie mobilne ; media mobilne ; sondaż ; zogniskowane wywiady grupowe ; fokusy

Temporal coverage:

Poznań

Spatial coverage:

2009 - 2010

ResearchDomains:

dziedzina nauk społecznych ; pedagogika ; pedagogika medialna

ResearchProblems:

1. Czym jest proces komunikowania? (definicje, historia, modele, struktura procesu, nauczanie jako komunikowanie); 2. Jakie są współczesne znaczenia komunikowania elektronicznego? (specyfika komunikowania komputerowego, telefonicznego); 3. Czym jest i jakie funkcje pełni telefon komórkowy? 4. Jakie znaczenie ma telefon komórkowy w kontekście edukacji?; 5. Jakie problemy pojawiają się w kontekście użytkowania telefonów komórkowych przez młodzież? (telefony w szkole, cyberprzemoc, uzależnienia); 6. Czym charakteryzuje się okres adolescencji?; 7. Jaka jest struktura procesu komunikowania się adolescentów przy wykorzystaniu telefonu komórkowego? (warunki korzystania, formy, odbiorcy, typy komunikatów odbieranych i nadawanych, rola mobilnej edukacji); 8. Jakie funkcje pełni telefon komórkowy w komunikowaniu się współczesnych adolescentów?

SocialCategories:

studenci ; młodzież akademicka ; licealiści

ResearchFields:

praktyki medialne

Abstract:

Celem pracy jest zbadanie stopnia wykorzystania telefonu komórkowego przez adolescentów w komunikowaniu się ze szczególnym uwzględnieniem funkcji edukacyjnej. Cel ten osiągnięto dzięki zogniskowanemu wywiadowi grupowemu oraz badaniom ankietowym (sondażowi diagnostycznemu). Rozdział pierwszy dotyczy współczesnych form komunikowania, włączając komunikowanie elektroniczne, natomiast drugi opisuje telefon komórkowy, jako medialne narzędzie intelektualne dostępne adolescentowi. Przedstawiam jego historię i bardzo szybko przebiegający rozwój. Analizuję także dostępne i potencjalne usługi oraz możliwe zastosowania, ze szczególnym uwzględnieniem edukacji oraz zagrożeń wynikających z jego użytkowania. W rozdziale trzecim przedstawiam portret adolescenta, ukazując jego drogę rozwoju prowadzącą do osiągnięcia dojrzałej tożsamości. [abstrakt autora ze strony Repozytorium AMUR] W podsumowaniu Autor podkreśla, że choć adolescenci powszechnie używają telefonów komórkowych (np. korzystając z nich podczas zajęć, wykorzystując je w różny sposób do ściągania itd.), współczesna edukacja pomija i bagatelizuje obecność telefonu komórkowego w szkole i poza nią.

Table of contents:

Zawiera: 1. Wprowadzenie; 2. Współczesne formy komunikowania; 3. Telefon komórkowy; 4. Portret adolescenta; 5. Metodologia badań własnych; 6. Telefon komórkowy w komunikowaniu się adolescentów w perspektywie edukacyjnej w świetle badań własnych; 7. Interpretacja wyników badań. Wnioski; 8. Podsumowanie

Publisher:

„Celem pracy jest zbadanie stopnia wykorzystania telefonu komórkowego przez adolescentów w komunikowaniu się ze szczególnym uwzględnieniem funkcji edukacyjnej. Cel ten osiągnięto dzięki zogniskowanemu wywiadowi grupowemu oraz badaniom ankietowym (…). Rozdział pierwszy dotyczy współczesnych form komunikowania, włączając komunikowanie elektroniczne, natomiast drugi opisuje telefon komórkowy (…). Przedstawiam jego historię i bardzo szybko przebiegający rozwój. Analizuję także dostępne i potencjalne usługi oraz możliwe zastosowania, ze szczególnym uwzględnieniem edukacji oraz zagrożeń wynikających z jego użytkowania. W rozdziale trzecim przedstawiam portret adolescenta, ukazując jego drogę rozwoju prowadzącą do osiągnięcia dojrzałej tożsamości”. [abstrakt autora ze strony Repozytorium AMUR] W podsumowaniu Autor podkreśla, że choć adolescenci powszechnie używają telefonów komórkowych, współczesna edukacja bagatelizuje obecność telefonu komórkowego w szkole i poza nią.

Object type:

praca doktorska

Language:

polski

Link to library:

click here to follow the link

Publication date:

2010

Location of original object:

Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu

Archives:

AMUR - Adam Mickiewicz University Repository

URL:

click here to follow the link

Digital object format:

text/xml

Document's creation date range:

2009-2010

Area Range of document creation:

Poznań

ResearchInfo:

Badania miały charakter ilościowo-jakościowy. Od maja 2009 do marca 2010 przeprowadzono sondaż diagnostyczny wśród studentów 9 poznańskich uczelni (844 studentów) oraz wśród uczniów XI LO w Poznaniu (112 licealistów). W sumie uzyskano ankiety od 956 respondentów, którzy zgodnie z informacjami podanymi przez Autora, zostali dobrani w sposób losowy. W części jakościowej - w czerwcu 2009 roku - przeprowadzono 2 zogniskowane wywiady grupowe z 14 poznańskimi studentami, dobranymi w sposób celowy. Wybrano osoby, które deklarowały ponadprzeciętne i zaawansowane wykorzystywanie telefonu komórkowego w swoim życiu codziennym. Byli to wyłącznie mężczyźni, studenci i absolwenci poznańskich uczelni w wieku 19-25 lat.


External content

This content is hosted outside the digital library.

Click the link below to view the content.

https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/683
×

Citation

Citation style: