Tytuł:

"Telefon komórkowy w komunikowaniu się adolescentów – perspektywa edukacyjna

Liczba stron:

319

Twórca:

dr Tomasz Przybyła - adiunkt na Wydziale Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu; pracuje w Zakładzie Edukacji Elementarnej i Terapii Pedagogicznej

Nazwiska powiązane:

prof. dr hab. Wojciech Skrzydlewski

Temat i słowa kluczowe:

telefon komórkowy ; adolescent ; młodzież ; komunikowanie się ; studenci ; edukacja ; technologie mobilne ; media mobilne ; sondaż ; zogniskowane wywiady grupowe ; fokusy

Zakres przestrzenny:

Poznań

Zakres czasowy:

2009 - 2010

Dziedzina, dyscyplina, subdyscyplina:

dziedzina nauk społecznych ; pedagogika ; pedagogika medialna

Problemy badawcze:

1. Czym jest proces komunikowania? (definicje, historia, modele, struktura procesu, nauczanie jako komunikowanie); 2. Jakie są współczesne znaczenia komunikowania elektronicznego? (specyfika komunikowania komputerowego, telefonicznego); 3. Czym jest i jakie funkcje pełni telefon komórkowy? 4. Jakie znaczenie ma telefon komórkowy w kontekście edukacji?; 5. Jakie problemy pojawiają się w kontekście użytkowania telefonów komórkowych przez młodzież? (telefony w szkole, cyberprzemoc, uzależnienia); 6. Czym charakteryzuje się okres adolescencji?; 7. Jaka jest struktura procesu komunikowania się adolescentów przy wykorzystaniu telefonu komórkowego? (warunki korzystania, formy, odbiorcy, typy komunikatów odbieranych i nadawanych, rola mobilnej edukacji); 8. Jakie funkcje pełni telefon komórkowy w komunikowaniu się współczesnych adolescentów?

Kategorie społeczne, których dotyczy dokument:

studenci ; młodzież akademicka ; licealiści

Obszary tematyczne:

praktyki medialne

Abstrakt:

Celem pracy jest zbadanie stopnia wykorzystania telefonu komórkowego przez adolescentów w komunikowaniu się ze szczególnym uwzględnieniem funkcji edukacyjnej. Cel ten osiągnięto dzięki zogniskowanemu wywiadowi grupowemu oraz badaniom ankietowym (sondażowi diagnostycznemu). Rozdział pierwszy dotyczy współczesnych form komunikowania, włączając komunikowanie elektroniczne, natomiast drugi opisuje telefon komórkowy, jako medialne narzędzie intelektualne dostępne adolescentowi. Przedstawiam jego historię i bardzo szybko przebiegający rozwój. Analizuję także dostępne i potencjalne usługi oraz możliwe zastosowania, ze szczególnym uwzględnieniem edukacji oraz zagrożeń wynikających z jego użytkowania. W rozdziale trzecim przedstawiam portret adolescenta, ukazując jego drogę rozwoju prowadzącą do osiągnięcia dojrzałej tożsamości. [abstrakt autora ze strony Repozytorium AMUR] W podsumowaniu Autor podkreśla, że choć adolescenci powszechnie używają telefonów komórkowych (np. korzystając z nich podczas zajęć, wykorzystując je w różny sposób do ściągania itd.), współczesna edukacja pomija i bagatelizuje obecność telefonu komórkowego w szkole i poza nią.

Spis treści:

Zawiera: 1. Wprowadzenie; 2. Współczesne formy komunikowania; 3. Telefon komórkowy; 4. Portret adolescenta; 5. Metodologia badań własnych; 6. Telefon komórkowy w komunikowaniu się adolescentów w perspektywie edukacyjnej w świetle badań własnych; 7. Interpretacja wyników badań. Wnioski; 8. Podsumowanie

Wydawca:

„Celem pracy jest zbadanie stopnia wykorzystania telefonu komórkowego przez adolescentów w komunikowaniu się ze szczególnym uwzględnieniem funkcji edukacyjnej. Cel ten osiągnięto dzięki zogniskowanemu wywiadowi grupowemu oraz badaniom ankietowym (…). Rozdział pierwszy dotyczy współczesnych form komunikowania, włączając komunikowanie elektroniczne, natomiast drugi opisuje telefon komórkowy (…). Przedstawiam jego historię i bardzo szybko przebiegający rozwój. Analizuję także dostępne i potencjalne usługi oraz możliwe zastosowania, ze szczególnym uwzględnieniem edukacji oraz zagrożeń wynikających z jego użytkowania. W rozdziale trzecim przedstawiam portret adolescenta, ukazując jego drogę rozwoju prowadzącą do osiągnięcia dojrzałej tożsamości”. [abstrakt autora ze strony Repozytorium AMUR] W podsumowaniu Autor podkreśla, że choć adolescenci powszechnie używają telefonów komórkowych, współczesna edukacja bagatelizuje obecność telefonu komórkowego w szkole i poza nią.

Typ obiektu:

praca doktorska

Język:

polski

Link do katalogu biblioteki:

kliknij tutaj, żeby przejść

Data wydania:

2010

Lokalizacja oryginału:

Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu

Archiwum:

AMUR - Adam Mickiewicz University Repository

URL:

kliknij tutaj, żeby przejść

Format obiektu cyfrowego:

text/xml

Zakres czasowy powstania dokumentu:

2009-2010

Zakres przestrzenny powstania dokumentu:

Poznań

Informacje o badaniu:

Badania miały charakter ilościowo-jakościowy. Od maja 2009 do marca 2010 przeprowadzono sondaż diagnostyczny wśród studentów 9 poznańskich uczelni (844 studentów) oraz wśród uczniów XI LO w Poznaniu (112 licealistów). W sumie uzyskano ankiety od 956 respondentów, którzy zgodnie z informacjami podanymi przez Autora, zostali dobrani w sposób losowy. W części jakościowej - w czerwcu 2009 roku - przeprowadzono 2 zogniskowane wywiady grupowe z 14 poznańskimi studentami, dobranymi w sposób celowy. Wybrano osoby, które deklarowały ponadprzeciętne i zaawansowane wykorzystywanie telefonu komórkowego w swoim życiu codziennym. Byli to wyłącznie mężczyźni, studenci i absolwenci poznańskich uczelni w wieku 19-25 lat.


Zewnętrzna treść

Treść tej publikacji znajduje się poza biblioteką cyfrową.

Kliknij link poniżej, aby wyświetlić treść.

https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/683
×

Cytowanie

Styl cytowania: