Tytuł:

"Orientacje konsumpcyjne młodzieży studenckiej. Weryfikacja koncepcji Zygmunta Baumana"

Tytuł projektu badawczego :

Studenci UAM 2005/06 - 2009/10. Doświadczenia szkolne I rocznika reformy edukacji a zmiany zasobów jego kapitału społecznego w warunkach szkoły wyższej - badania panelowe prowadzone pod kierunkiem prof. Marii Dudzikowej; w latach 2005/6 i 2007/8 - prowadzone w ramach grantu MNiSW (nr 3821/HO3/2007/32).

Liczba stron:

447

Twórca:

dr Mateusz Marciniak - adiunkt na Wydziale Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, w Pracowni Pedagogiki Szkolnej.

Nazwiska powiązane:

prof. dr hab. Maria Dudzikowa

Temat i słowa kluczowe:

konsumpcja ; pomiar orientacji konsumpcyjnej ; syndrom konsumpcyjny; ; kultura konsumpcyjna ; płynna nowoczesność ; studenci ; młodzież akademicka ; Zygmunt Bauman ; sondaż

Zakres przestrzenny:

Poznań

Zakres czasowy:

2009-2010

Dziedzina, dyscyplina, subdyscyplina:

dziedzina nauk społecznych ; pedagogika ; pedagogika kultury

Problemy badawcze:

1. Czym charakteryzuje się społeczeństwo i kultura konsumpcyjna?; 2. Czym jest opisywany przez Z. Baumana syndrom konsumpcyjny?; 3. Jakie znaczenie ma kategoria "orientacja konsumpcyjna" w badaniach młodzieży i wczesnej dorosłości?; 4. Czym charakteryzowali się uczestnicy badania panelowego?; 5. Jakie jest nasilenie i trwałość orientacji konsumpcyjnej wśród badanych studentów?; 6. Jaki jest stopień uwewnętrznienia przez studentów właściwości wyznaczających syndrom konsumpcyjny?; 7. Jaki studenci oceniają adekwatność zaproponowanego przez Z. Baumana opisu współczesnego człowieka jako modelowego konsumenta?; 8.W jakim stopniu ukształtowały się poszczególne kompotenty struktury orientacji konsumpcyjnej badanych studentów?; 9. Jakie czynniki mają wpływ na ukształtowanie orientacji konsumpcyjnej wśród badanych studentów?; 10. W jakim stopniu na podstawie zgromadzonych danych można potwierdzić lub sfalsyfikować koncepcję syndromu konsumpcyjnego Z. Baumana?

Kategorie społeczne, których dotyczy dokument:

studenci ; młodzież

Obszary tematyczne:

nieformalne pozadomowe

Abstrakt:

"Podstawowym celem rozprawy była weryfikacja koncepcji <<syndromu konsumpcyjnego>> Zygmunta Baumana. Zgodnie z nią członkowie płynnonowoczesnego społeczeństwa konsumpcyjnego podporządkowują się <<syndromowi konsumpcyjnemu>>: traktują rzeczywistość (czas, przestrzeń, wartości, innych itd.) jak towar. Wykorzystałem wyniki badań prowadzonych w roku 2009 wśród studentów Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu (n=446) z użyciem kwestionariusza ankiety (badania prowadzone pod kierunkiem Profesor Marii Dudzikowej). Dokonałem pomiaru nasilenia <<syndromu konsumpcyjnego>> (orientacji konsumpcyjnej) z użyciem skali. Wyniki badań nie potwierdzają silnie koncepcji Zygmunta Baumana. Nasilenie syndromu konsumpcyjnego respondentów jest niewielkie a czynnikami najbardziej je różnicującymi są: płeć, wiara oraz udział w kulturze." [abstrakt autora ze strony Repozytorium AMUR]

Spis treści:

Zawiera: 1. Wstęp; 2. Z problematyki społeczeństwa konsumpcyjnego i jego kultury; 3. Orientacja konsumpcyjna jako kategoria analityczna w badaniach nad młodzieżą; 4.Metodologiczne podstawy badań własnych; 5. Szkic do portretu badanej grupy w świetle zmiennych niezależnych; 6. Nasilenie orientacji konsumpcyjnej studentów a modelowy konsument Zygmunta Baumana; 7. Interioryzacja orientacji konsumpcyjnej przez młodzież akademicką a model konsumenta Z. Baumana; 8. Ocena przez studentów adekwatności modelu konsumenta Zygmunta Baumana do rzeczywistości; 9. Ukształtowanie orientacji konsumpcyjnej młodzieży studenckiej a modelowy konsument Z. Baumana; 10. Czynniki różnicujące ukształtowanie orientacji konsumpcyjnej badanej młodzieży; 11. Orientacja konsumpcyjna studentów UAM a koncepcja syndromu konsumpcyjnego Zygmunta Baumana. Analizy, syntezy, interpretacje;

Typ obiektu:

praca doktorska

Link do katalogu biblioteki:

kliknij tutaj, żeby przejść

Data wydania:

2011

Lokalizacja oryginału:

Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu

Archiwum:

Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu

Miejsce w archiwum:

AMUR - Adam Mickiewicz University Repository;

Dodatkowe informacje :

Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu; ul. Ratajczaka 38/40; 61-816 Poznań; 61 829 38 17; 61 829 38 24 (fax); library@amu.edu.pl

URL:

kliknij tutaj, żeby przejść

Format obiektu cyfrowego:

text/xml

Zakres czasowy powstania dokumentu:

ca. 2009-2010

Zakres przestrzenny powstania dokumentu:

Poznań

Informacje o badaniu:

Badania przeprowadzono w ramach badań panelowych - projekt prof. M. Dudzikowej - obejmował trzykrotne badanie tych samych studentów reprezentujących wszystkie wydziały UAM. Do trzeciej fali badania (2009/2010) dodano 5 dodatkowych pytań dotyczących orientacji konsumpcyjnej studentów UAM. Umieszczone pytania oparte były o Skalę Orientacji Konsumpcyjnej, składającą się z pozycji będących parafrazami fragmentów tekstów Z. Baumana (7 subskal odpowiadających komponentom struktury orientacji konsumpcyjnej). Do badań dobrano studentów wszystkich wydziałów UAM. Za pomocą ankiety pocztowej zrealizowanej w latach 2009/10 (we wcześniejszych falach stosowano ankietę audytoryjną - w latach 2005/6 i 2007/8) uzyskano 451 ankiet, analizie poddano 446 z nich.


Zewnętrzna treść

Treść tej publikacji znajduje się poza biblioteką cyfrową.

Kliknij link poniżej, aby wyświetlić treść.

https://impulsoficyna.com.pl/pliki/repozytorium/Marciniak_Orientacje_konsumpcyjne_mlodziezy_akademickiej.pdf
×

Cytowanie

Styl cytowania: