Tytuł:

"Uczenie się z podróży w narracjach turystów indywidualnych (backpackersów)"

Tom :

404

Liczba stron:

294

Twórca:

dr hab. Agata Wiza - kierownik Zakładu Pedagogiki na Akademii Wychowania Fizycznego im. Eugeniusza Piaseckiego w Poznaniu; zainteresowania badawcze: pedagogika społeczna, pedagogika czasu wolnego, kultura fizyczna, społeczne i indywidualne aspekty starzenia się; http://awf.poznan.pl/tir-metodyka-rekreacji/379-dr-agata-wiza;

Temat i słowa kluczowe:

podróż ; podróżowanie ; podróżnik ; turystyka ; backpacking ; backpackers ; uczenie się ; wielokulturowość ; tubylcy ; fenomenologia ; tożsamość ; metoda dokumentarna ; wywiady jakościowe

Zakres przestrzenny:

kraje i miasta całego świata

Zakres czasowy:

XXI w.

Tagi:

Badania zostały przeprowadzone w dużej mierze w Szczyrku podczas Ogołnopolskiego Spotkania Obieżyświatów, Trampów i Turystów (OSOTT).

Dziedzina, dyscyplina, subdyscyplina:

dziedzina nauk społecznych ; pedagogika ; pedagogika czasu wolnego ; pedagogika podróży

Problemy badawcze:

"1. Jakie znaczenie z perspektywy narratorów odgrywa backpacking w postrzeganiu siebie, innych ludzi oraz otaczającego świata?; 2. Jakie są przyczyny, konteksty uprawiania backpackingu?; 3. Jaki sens mają dla narratorów spotkania z ludźmi (zarówno z mieszkańcami odwiedzanych krajów, jak i innymi podróżującymi)?; 4. Czym jest podróżowanie, jaką rolę narratorzy nadają tej aktywności życiowej?" (str. 139)

Kategorie społeczne, których dotyczy dokument:

podróżnicy ; backpackersi ; tubylcy

Obszary tematyczne:

mobilność

Abstrakt:

"Celem monografii jest rekonstrukcja zjawiska backpackingu poprzez analizę publikacji związanych z tym zagadnieniem oraz badania własne, odwołujące się do doświadczeń zawartych w narracjach osób podróżujących. W pracy podjęto próbę zbadania specyficznych kontekstów uczenia się z wykorzystaniem koncepcji całożyciowego uczenia się, w której podkreślana jest łączność instytucjonalnej i pozainstytucjonalnej edukacji. Odwołując się do doświadczeń uczestników badań, pokazano, że backpacking sprzyja uczeniu się przez całe życie.(...) Osiągnięcie powyższych celów umożliwia podejście jakościowe, dające wgląd w subiektywny sposób przeżywania i rozumienia świata badanych." Publikacja zawiera rozdziały teoretyczne i empiryczne. W tych ostatnich Autorka skupiła się na analizie przyczyn uprawiania backpackingu, kontaktach z tubylcami i turystami, refleksyjności podróżników i sensów przypisywanych swojemu podróżowaniu, a także wpływu jaki wywiera ono na postrzeganie siebie, innych i świata.

Spis treści:

Zawiera: 1. Wstęp; 2. Teoretyczne koncepcje uczenia się; 3. Oblicza wielokulturowości; 4. Perspektywy odczytywania backpackingu; 5.Wielowymiarowość zjawiska backpackingu; 6. Metodologia badań; 7. Konteksty uczenia się; 8. Sens i znaczenia podróżowania; 9. Zakończenie

Wydawca:

Akademia Wychowania Fizycznego im. Eugeniusza Piaseckiego w Poznaniu

Miejsce wydania:

Poznań

Typ obiektu:

książka

Sygnatura:

BN 2.788.641

ISBN/ISSN:

ISBN 978-83-61414079-7; ISSN 0239-7161

Link do katalogu biblioteki:

kliknij tutaj, żeby przejść

Seria wydawnicza:

Akademia Wychowania Fizycznego im. Eugeniusza Piaseckiego w Poznaniu; Seria Monografie nr 404

Data wydania:

2013

Lokalizacja oryginału:

Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu

Archiwum:

Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu

Miejsce w archiwum:

Sygnatura w bibliotece UAM - 1809334 I

Dodatkowe informacje :

Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu; ul. Ratajczaka 38/40; 61-816 Poznań; 61 829 38 17; 61 829 38 24 (fax); library@amu.edu.pl

Format obiektu cyfrowego:

text/xml

Informacje o badaniu:

Przeprowadzając badania zastosowano podejście jakościowe, jako strategię badawczą przyjmując metodę dokumentarną, a wywiad jakościowy - jako technikę gromadzenia materiału badawczego. Przeprowadzono 35 wywiadów z backpackersami, czyli turystami, którzy samodzielnie planowali i odbywali swoje zagraniczne, długoterminowe wyprawy, które dotyczyły poznawania odwiedzanych krajów. Respondentami zostały osoby, które mają doświadczenie w backpackingu. W grupie badanej znalazły się osoby w wieku 22-60 lat, z różnych rejonów Polski, z miast i wsi. Przeważały osoby z wykształceniem wyższym, należące do klasy średniej.


Zewnętrzna treść

Treść tej publikacji znajduje się poza biblioteką cyfrową.

Kliknij link poniżej, aby wyświetlić treść.

https://alpha.bn.org.pl/search~S5*pol?/aWiza%2C+Agata./awiza+agata/-3%2C-1%2C0%2CB/frameset&FF=awiza+agata&8%2C%2C9
×

Cytowanie

Styl cytowania: