Title:

"Reklamowy smak raju: między archetypem a historią"

Volume:

1-2

NumberOfVolumes:

4

NumberOfPages:

5

Creator:

Dariusz Czaja (ur. 13 listopada 1961 r.); antropolog kulturowy; dr. hab. (od 2007 roku); adiunkt w Zakładzie Teorii i Antropologii Kultury Instytutu Etnologii i Antropologii Kulturowej na Uniwersytecie Jagiellońskim; Członek redakcji kwartalnika "Polska Sztuka Ludowa – Konteksty"; Eseista, recenzent muzyczny; Za zbiór esejów "Gdzieś dalej, gdzie indziej" nominowany do Nagrody Literackiej Nike 2011.; Link do strony: https://pl.wikipedia.org/wiki/Dariusz_Czaja

Subject and Keywords:

reklama telewizyjna ; slogan ; smak raju ; "explication de texte" ; archetyp

Temporal coverage:

Polska

Spatial coverage:

1992-1994

ResearchDomains:

dziedzina nauk społecznych ; antropologia kulturowa ; antropologia współczesności

ResearchProblems:

Analiza reklamy telewizyjnej poprzez odwołania do wizji Raju w dziełach klasyków, mitach i wierzeniach religijnych.

SocialCategories:

współczesne społeczeństwo polskie

ResearchFields:

praktyki medialne

Abstract:

Artykuł poświęcony jest analizie reklam trzech przedmiotów związanych z życiem codziennym: balsamu pod prysznic, samochodu i batona, które w swoim przekazie nawiązują do partycypacji w odczuciach sfery rajskiej, niebiańskiej, która ma być udziałem odbiorcy podczas konsumpcji. Praca składa się z trzech części: pierwsza zawiera opis metody użytej podczas analizy, druga stanowi interpretacje przekazu wykonaną w oparciu o dzieła klasyków, mity i wierzenia religijne, zaś ostatnia podsumowuje rozważania: od archetypowej sakralnej głębi przekaz został sprowadzony do zdesakralizowanego stereotypu, który jednak świadczy o stałości i mocy samego archetypu. Autor posłużył się metodą analizy przekazu wizualnego.

Publisher:

Polska Akademia Nauk Instytut Sztuki

Place of publication:

Warszawa

Object type:

artykuł

Signature:

UAM 99372 III

ISBN/ISSN:

ISSN 1230-6142

Language:

polski

Link to library:

click here to follow the link

Series:

Konteksty. Polska Sztuka Ludowa – antropologia kultury, etnografia, sztuka

Publication date:

1994

Location of original object:

Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu

Archives:

Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu

In archives:

Czasopisma - Magazyn

Additional information:

Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu; ul. Ratajczaka 38/40; 61-816 Poznań; 61 829 38 17; 61 829 38 24 (fax); library@amu.edu.pl

URL:

click here to follow the link

Digital object format:

text/xml

ResearchInfo:

Analiza wizualna polskich reklam telewizyjnych odwołujących się do raju

×

Citation

Citation style: