Tytuł:

"Życie codzienne w samochodzie. Schematy interakcji i wzajemnego postrzegania się kierowców z perspektywy socjologii życia codziennego"

Liczba stron:

115

Twórca:

Michał Falkowski, student socjologii na UAM w Poznaniu. Studia w Instytucie Socjologii ukończył w 2009 roku

Nazwiska powiązane:

Rafał Drozdowski

Temat i słowa kluczowe:

samochód ; auto ; automobilność ; kierowcy ; interakcje ; komunikacja ; kody komunikacji ; reguły interakcji ; symbole ; znaki ; ruch drogowy ; kodeks

Zakres przestrzenny:

Polska

Zakres czasowy:

ca. 2008-2009

Dziedzina, dyscyplina, subdyscyplina:

dziedzina nauk społecznych ; socjologia ; socjologia codzienności ; socjologia mobilności

Problemy badawcze:

Czy kierujący pojazdami komunikują się ze sobą, ale jeśli tak, to w jaki sposób i czy są w stanie się ze sobą porozumieć?; Czy na polskich drogach można zaobserwować jakieś stałe zwyczaje kierowców?; Czy kierowcy kategoryzują siebie nawzajem?; Czym dla kierujących pojazdami mechanicznymi są samochody?; Jakie mają oni wobec nich stosunek?

Kategorie społeczne, których dotyczy dokument:

kierowcy zawodowi ; kierowcy samochodów

Obszary tematyczne:

mobilność

Abstrakt:

Praca magisterska próbuje rekonstruować sposoby porozumienia się kierwców jeżdżących po polskich drogach. Autor pracy opierając się na 40 wywiadach przeprowadzonych zarówno z doświadczonymi, jak i początkującymi kierowcami stara się identyfikować najważniejsze narzędzia, znaki i kody służące porozumiewaniu się kierowców uczestniczących w ruchu drogowym. Nie mniej istotne są też próby odtworzenia systemów klasyfikacyjnych, którymi posługują się kierowcy, by kategoryzować innych uczestników ruchu drogowego.

Spis treści:

zawiera: Wstęp; Rozdział 1- Od koncepcji komunikacji do socjologii codzienności z perspektywy kierowcy; Rozdział 2- Nota metodologiczna; Rozdział 3- Prezentacja i analiza wyników badań; Zakończenie; Bibliografia; Aneks.

Typ obiektu:

praca magisterska

Język:

polski

Udostępniane przez:

Publikacja podlega ochronie na podstawie ustawy z dnia 4 lutego 1994r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych ze zmianami. Elektroniczna wersja publikacji została przygotowana w zgodzie z brzmieniem ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. o ochronie danych osobowych.

Data wydania:

2009

Data utworzenia:

2016

Podmioty dysponujące prawami autorskimi do badań:

Umowa o korzystanie z utworu (licencja niewyłączna) zawarta z właścicielem majątkowych praw autorskich

Zakres anonimizacji :

pełna

Regulaminy, przepisy:

Regulamin repozytorium cyfrowego Archiwum Badań nad Życiem Codziennym, wraz z załącznikami (warunki licencji, wzór umowy o powierzenie przetwarzania danych osobowych, polityka prywatności oraz wzór zawiadomienia o podejrzeniu naruszenia praw lub dóbr osobistych), dostępny pod adresem: http://archiwum.edu.pl/regulamin/; Regulamin repozytorium oraz dokumenty z nim związane (załączniki) odwołują się do: ustawy z dnia 18 lipca 2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną ze zmianami; ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. o ochronie danych osobowych ze zmianami; ustawy z dnia 27 lipca 2001r. o ochronie baz danych ze zmianami

Digitalizacja:

Archiwum Badań nad Życiem Codziennym

Sposób pozyskania:

Osoba prywatna

Sponsor digitalizacji:

Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego

Format obiektu cyfrowego:

application/pdf

Informacje o badaniu:

Badania przeprowadzono w 2008 i 2009 roku. Ich celem było zidentyfikowanie schematów interakcji pomiędzy kierowcami samochodów. Autor przeprowadził 40 wywiadów z osobami prowadzącymi tego typu pojazdy, a także szereg obserwacji zachowań komunikacyjnych występujących na polskich drogach.

×

Cytowanie

Styl cytowania: